تلفن : 09204084071

محل کار: میدان ولیعصر

از صفحات اجتماعی ما دیدن کنید:

چک چیست؟ انواع چک و بخش های مختلف آن

چک چیست

روش های مختلفی امروزه برای پرداخت پول افراد در معاملات تجاری وجود دارد، یکی از این راه ها انواع چک است که توسط موسسات مالی و اعتباری جهت سهولت در جابجایی رقم های درشتی که در معاملات تجاری باید پرداخت شود مورد استفاده قرار می گیرد.

هر کدام از انواع چک معمولا استفاده های مختلفی دارند که افراد با توجه به نیازی که دارند درخواست دریافت آنها را از بانک یا صندوق ها می نمایند، اگر شرایطش را داشته باشند در اختیارشان قرار می گیرد تا بسیار راحت تر بتوانند امور مالی و تجاری خود را به وسیله آنها پیش ببرند.

در ادامه این مقاله برای آشنایی بیشتر شما خواننده عزیز و گرامی ابتدا می گوییم که چک چیست، سپس انواع چک را نام برده و معرفی می نماییم و در ادامه بخش های مختلفی که بر روی چک ها وجود دارد را نام برده و برایتان معرفی می کنیم تا آگاهی تان در این مسائل افزوده گردد.

 برای دسترسی به بهترین وکیل در تهران و گرفتن مشاوره حتما روی لینک بزنید.

چک چیست؟

چک یک سند مالی است که توسط یک نفر (پرداخت کننده) صادر و به یک نفر دیگر (دریافت کننده) داده می ‌شود. انواع چک حاوی دستور پرداخت یک مبلغ مشخص به دارنده آن است. در واقع به عنوان ابزار پرداخت در معاملات تجاری به جای انتقال وجه نقد استفاده می‌ شود.

برای استفاده از انواع چک، پرداخت کننده باید اطلاعات درست و کامل درباره دریافت کننده شامل مبلغ، تاریخ و دستور پرداخت را روی چک دقیقا بنویسد. علاوه بر اطلاعات کتبی، چک باید دارای امضای صاحب چک بر روی آن باشد تا توسط بانک قبول شود.

به‌ طور کلی، چک به صاحب حساب اجازه می‌ دهد تا از حمل کردن پول نقد خلاص شود. در شرایطی که پول نقد در دسترس نباشد یا موقعیت برای پرداخت به صورت الکترونیکی مطمئن نیست، استفاده از چک به عنوان یک وسیله پرداخت مطمئن می‌ تواند مد نظر باشد.

اما باید توجه داشت که اگر هنگام تصدیق انواع چک صادر شده، مانعی بر سر راه پرداخت مانند کافی نبودن موجودی در حساب پرداخت کننده وجود داشته باشد، چک عنوان “برگشت خورده” به خود می گیرد و ممکن است در آینده برای صاحب چک عواقبی مثل محدودیت های بانکی پیش بیاورد.

همچنین انواع چک‌ ها می ‌توانند به عنوان ابزاری برای پرداخت هزینه‌ ها، قرض ‌ها و تعهدات مالی استفاده شوند. در بسیاری از کشورها قوانین و مقرراتی برای استفاده از چک‌ ها وجود دارد تا افراد شیاد و کلاهبردار به آسانی نتوانند از آنها سواستفاده کنند.

چک چیست
چک چیست

معرفی انواع چک:

با توجه به نوع استفاده ای که افراد دارند موسسات مالی و بانکی انواع چک را طراحی و تهیه کرده اند تا به وسیله آنها بتوانند به امور مالی خود به نحو احسن رسیدگی نمایند. در ادامه برای آشنایی بیشتر شما خواننده عزیز بعضی از آنها را معرفی می کنیم که عبارتند از:

چک بارکد دار:

یکی از انواع چک است که در بین صندوق‌ دار و حساب‌ دار با استفاده از بارکد اطلاعات مربوط به صاحب حساب شامل شماره حساب، نوع ارز و میزان مبلغ چک مورد نظر منتقل می‌ شود تا امور مالی سریعتر رسیدگی شود.

چک صندوقی:

در این نوع از انواع چک، همه‌ ی اطلاعات مربوط به چک شامل نام صاحب حساب، شماره حساب، مبلغ و تاریخ پرداخت صرفاً با استفاده از روش نوشتاری و امضا و صورت‌ های متعارف بر روی برگه‌ ای ثبت می‌ شود و در اختیار صاحب چک قرار می گیرد تا از آن بهره ببرد.

چک حامل:

در این نوع از انواع چک، صاحب چک حق تصرف دارد و می تواند چک را در وجه هر کس که بخواهد صادر نماید تا زمان مراجعه به بانک با ارائه مدارک بتواند پول را از حساب دریافت نماید. به عبارت دیگر، این چک قابلیت واگذاری به شخص ثالث را برای راحتی معامله دارد.

چک ضمانتی:

در این نوع از انواع چک، بانک ضمانت‌ کننده تا سقف مبلغ مشخصی را در صورت عدم وجود موجودی کافی در حساب برای شخص بدهکار پرداخت می‌ کند، این نوع چک معمولا در اختیار مشتریان خوش حساب و معتبر موسسات مالی و بانک ها قرار می گیرد تا بانک به نوع قدردان خوش حسابی آنها باشد.

چک عادی:

این نوع از انواع چک، به عنوان ابزاری برای انتقال وجه در معاملات روزمره معمولا مورد استفاده قرار می گیرد، همه شرایط چک های دیگر در چک معمولی نیز وجود دارد تا افراد به حق و حقوق خود برسند.

چک مسافرتی:

این نوع از انواع چک برای استفاده در سفرهای خارجی و داخلی طراحی شده است. صاحب حساب به کمک این چک پول زیادی حمل نمی کند تا نگرانی ای بابت سرقت از خود نداشته نباشد.

ضمنا توجه داشته باشید که هر نوع چک دارای شرایط و قوانین خاصی است تا بانک‌ ها و صندوق‌ ها به عنوان صادر کنندگان چک ها، از استفاده صحیح آنها اطمینان حاصل ‌کنند. همچنین قوانین و مقررات مربوط به نحوه پرداخت چک‌ ها نیز در هر بانک و موسسه ممکن است متفاوت باشد.

مطالعه بیشتر: سفته الکترونیکی چیست؟ 0 تا 100 قوانین سفته الکترونیکی

معرفی قسمت های مختلف روی انواع چک:

تمامی چک ها دارای قسمت هایی هستند که موجب می شود تا از میزان اعتبار بالاتری نزد استفاده کنندگان آن برخوردار شوند، در زیر قسمت های مختلف انواع چک را نام برده و توضیحاتی کوتاه درباره هر بخش جهت آشنایی تان ارائه می دهیم که عبارتند از:

عنوان بانک:

معمولا بر روی انواع چک عنوان بانک یا آرم آن بانک را درج می کنند تا دارندگان بدانند که چک توسط کدام نهاد مالی صادر شده است.

تاریخ:

این قسمت معمولا توسط صاحب چک پر می شود تا دریافت کننده چک بداند که چه زمان باید به بانک برای دریافت پولش مراجعه نماید. معمولا تاریخ صدور چک به صورت شمسی یا میلادی درج می ‌شود.

مبلغ:

در این قسمت مبلغی که برای پرداخت به دریافت کننده چک در نظر گرفته شده است به صورت اعداد و حروف کاملا خوانا نوشته می‌ شود. معمولاً ابتدا مبلغ به صورت عددی و سپس به صورت حروف آورده می ‌شود تا بانک بداند چه رقمی به دارنده چک بپردازد.

بخش دریافت کننده:

این قسمت توسط صاحب چک پر می‌شود و نام و نشانی فرد یا سازمان دریافت کننده چک را می نویسد تا چک توسط بانک یا صندوق فقط به آنها تقدیم شود، ضمنا در این قسمت می توان دریافت کننده را به صورت حامل نوشت تا هر کس با مدارکش بتواند چک را پاس کند.

بخش صندوقدار:

این بخش مربوط به صندوق دار بانک است که پس از تایید اطلاعات پشت چک و مدارک فرد دارنده چک آن را با امضا و مهر تایید می نماید.

چک چیست
چک چیست

شماره حساب:

یکی از بخش هایی که معمولا بر روی انواع انواع چک هست شماره حساب صاحب چک می باشد که معمولا به صورت چاپ شده می باشد تا هیچ کس بر روی آن دخل و تصرفی نکند.

شماره چک:

این مورد به منظور ردیابی و شناسایی دقیق چک می باشد و به عنوان یکی از قسمت های امنیتی روی چک، جلوی جعل شدنش را می گیرد.

محل صدور:

این قسمت معمولا حاوی کد بانک است که مشخص می کند چک در کدام شعبه بانکی صادر شده است و باید برای دریافت مراجعه کرد.

برداشت کننده:

در این قسمت که معمولا پشت چک است نام و مشخصات کسی که چک را پاس کرده است وارد می کنند تا در صورت بروز مشکل بانک بتواند او را پیدا کند.

قسمت توضیحات:

این قسمت پشت چک قرار دارد و در صورتی که نیاز باشد افراد توضیحاتی را ضمیمه چک می کنند تا اطلاعات کامل شود.

امضاء:

در انتهای چک، فرد صاحب حساب باید به طور کامل امضاء مخصوص به خود را وارد کند تا پرداخت رسمی شود، بسیار اهمیت دارد امضائی که می زنید همان امضائی باشد که در سیستم بانک ثبت کرده اید، افرادی که دارای چند امضا هستند باید به این نکته توجه ویژه کنند تا مشکلی پیش نیاید.

ﻗﺳﻣت ھﺎی ﻣﺧﺗﻠف چک

بخش‌های زیر در برگ چک قرار دارند و برخی از آن‌ها جاهای خالی دارند که باید توسط نویسنده پر شوند:

شمارهٔ مسلسل چک:

– شمارهٔ یکتا و بدون تکرار که به هر برگ چک در زمان چاپ تعلق دارد.

شمارهٔ حساب جاری:

– شماره حساب بانکی که وجه مشخص شده در چک از آن حساب پرداخت می‌شود. همراه با نام صاحب حساب روی برگه چک چاپ یا مهر می‌شود.

تاریخ پرداخت:

– تاریخ مشخصی که موعد پرداخت وجه مشخص شده در چک را نشان می‌دهد. این تاریخ طبق قوانین چک به حروف نوشته می‌شود.

گیرندهٔ چک:

– نام فردی که می‌تواند وجه مشخص شده را در تاریخ مشخص شده دریافت کند. اگر چند بار استفاده شود، ممکن است از واژه‌های “حامل” یا “آورنده” استفاده شود.

مبلغ چک:

– یک بار به حروف در وسط و یک بار به عدد در پایین برگ چک نوشته می‌شود.

امضای صاحب حساب:

– امضایی که بدون آن چک ارزشی ندارد و قابل پرداخت نمی‌باشد. در صورتی که حساب به نام چند فرد گشوده شده باشد، تمام افراد حق امضا دارند و باید چک را امضا کنند.

سریال چک کدام است ؟

سریال چک یک شماره منحصر به فرد است که روی هر برگ چک چاپ می‌شود و به عنوان شناسه آن چک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شماره معمولاً در قسمت بالای چک، در سمت چپ یا راست (بسته به نوع چک و بانک صادرکننده) نوشته شده است. سریال چک برای پیگیری‌های بانکی و ثبت‌های رسمی استفاده می‌شود.

ویژگی‌های سریال چک:

  • معمولاً از اعداد تشکیل شده و بین ۸ تا ۱۰ رقم دارد.
  • هر برگ چک دارای سریال خاص خود است که برای تشخیص و تمایز آن از سایر چک‌ها به کار می‌رود.
  • این شماره برای ثبت در سامانه‌ها و پیگیری‌های حقوقی در صورت برگشت خوردن چک، کاربرد زیادی دارد.

با توجه به اینکه سریال چک در فرآیندهای بانکی و حقوقی اهمیت زیادی دارد، ضروری است که در هرگونه پیگیری یا ثبت چک، این شماره به درستی درج شود.

ﺷﻣﺎره چک چیست؟

با توجه به اینکه برای اجرای مراحل مرتبط با ثبت، استعلام، دریافت و دیگر عملیات مربوط به چک صیاد، لازم است شماره چک مربوطه را در سامانه صیاد وارد کنید، بسیاری از متقاضیان سوال دارند که چگونه می‌توانند شناسه صیاد چک را بیابند و اقدام به دریافت آن کنند.

در پاسخ به این سوال، شناسه صیاد چک یک کد 16 رقمی است که در بخش بالای چک صیاد، در سمت چپ قابل رویت است. افرادی که چک‌های صیادی دارند، با وارد کردن این شناسه در سامانه صیاد، قادر به ثبت چک، انتقال و انجام سایر عملیات مربوط به چک در سامانه صیاد می‌شوند. تصویر زیر مکان قرارگیری شناسه صیاد چک را نشان می‌دهد.

توجه داشته باشید که قواعد و قوانین در هر صندوق یا بانکی ممکن است با جاهای دیگر تفاوت داشته باشد، استفاده از چک بسیار حساس است و مسائل کلاهبرداری زیادی پیش می آید، اگر در این جور مسائل تبحر ندارید حتما از خدمات مشاوره دفترهای حقوقی استفاده کنید تا در معاملات متضرر نشوید.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت حقوقی لگاپین با سالها تجربه در زمینه مسائل مالی به خصوص چک آمادگی دارد تا شما را راهنمایی نماید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد پشتیبانی ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

من محمدحسین فهیمیان هستم،

رسالت و هدف اولیۀ من از تاسیس استارتاپ Legapin، آگاهی بخشی و ترویج فرهنگ حقوقی در جامعه و اقتصاد ایرانی و در وهلۀ بعدی ارائه خدمات حقوقی به شکل نوین و در دسترس و کاربر محور می‌باشد.

مقالات اخیر ما

برای دریافت آخرین اخبار لگاپین با ما در ارتباط باشید.