تلفن : 09204084071

محل کار: میدان ولیعصر

از صفحات اجتماعی ما دیدن کنید:

طلاق بائن چیست؟ شرایط طلاق بائن در 1402

طلاق بائن چیست؟

طلاق بائن 

در قانون و شریعت اسلام انواع و اقسام طلاق وجود دارد که همین موجب می شود تا افراد با توجه به شرایط و موقعیتی که دارند دست به انتخاب یکی از این روش ها بزنند تا بتوانند به خوبی و خوشی از زوج خود جدا شده و در شرایطی نیز به او برگردند.

در احکام اسلامی اصل بر این گذاشته شده است که به هر صورتی که شده است رابطه زن و مرد را تا جایی که می تواند با انواع و اقسام روش ها حفظ نماید زیرا می داند که یک جامعه سالم از دل یک خانواده سالم به وجود می آید.

طلاق بائن یکی از چندین و چند روشی است که زن و شوهر می توانند از یک دیگر جدا شوند و هر کدام در مسیر جدید خود قرار بگیرند. اما باید این را بدانید که این روش از جدایی می تواند مشکلاتی را برای زوجه به همراه داشته باشد.

اگر زوجه طلاق بائن بگیرد و از همسرش جدا شود در صورتی که مرد در زمان عده فوت شود دیگر زن مشمول ارث از او نمی شود و هیچ چیزی به او تعلق نمی گیرد. دانستن این نکته باعث می شود کسانی که چنین چیزهایی برایشان اهمیت دارد حواسشان جمع باشد.

در واقع طلاق بائن نقطه مقابل طلاق رجعی می باشد و یک سری مزایایی که رجعی دارد را با خود ندارد که همین می تواند مشکلاتی را برای زوج ها به وجود بیاورد. البته در این شیوه از طلاق زوجه مهریه خود را به طور کامل در ابتدا بخشیده است.

اگر در زمان عده طلاق بائن زوجه مهریه خود را طلب نماید مرد می تواند بدون این که رضایت او را بخواهد بداند به او رجعت کند. در واقع با درخواست مهریه طلاق به رجعی تغییر شکل می دهد و این امکان به وجود می آید که زندگی را دوباره از سر بگیرند.

البته طلاق بائن انواع و اقسام گوناگون دارد که همین چندین قسم بودنش موجب می شود که افراد بتوانند از یکی از آن شیوه ها بهره برده و از یکدیگر به صورت مسالمت آمیز جدا شوند. البته اصل در اسلام حفظ زندگی ها است ولی زمانی که ممکن نباشد راه هایی را برای جدایی پیشنهاد می دهد.

مطالعه بیشتر: طالق خلع چیست ؟ شرایط طلاق خلع در 1402

طلاق بائن یعنی چه؟

یکی از انواع طلاق هایی است که قوانین اسلامی برای زوج ها قائل شده اند. در این نوع از طلاق بعد از صیغه فصل زوجیت کامل از بین می رود. در این روش زوجه در واقع مهریه خود را می بخشد و در دوران عده نمی تواند مهریه بخشیده شده را از همسرش طلب نماید. اگر در دوران عده زن مهریه را طلب کند طلاق از حالت بائن به رجعی تبدیل می شود و مرد می تواند به او برگردد.

انواع طلاق بائن

 

برای پیدا کردن یک مشاوره حقوقی با تجربه برای موفقیت در انواع پرونده های حقوقی اینجا کلیک کنید.

انواع طلاق بائن:

با توجه به این که طلاق ها خود انواع و اقسامی دارند بهتر است که زوج ها از یک وکیل استفاده کنند تا با توجه به تفاوت هایی که در چگونگی با یک دیگر دارند به مشکلاتی که اصلا نمی توانند پیش بینی کنند برخورد ننمایند و خیالشان آسوده باشد.

طلاق زنی که با او بعد از ازدواج آمیزش نشده است:

قوانین اسلامی به صراحت گفته اند که اگر مردی زن خود را پیش از آن که با او آمیزشی نماید طلاق دهد طلاق بائن خواهد بود و حالت رجعی ندارد.

طلاق دختری که به نه سال نرسیده است:

همچنین دختری که به نه سال نرسیده باشد و بر خلاف قوانین به عقد کسی درآمده باشد زمانی که طلاق برایش صادر می شود از نوع بائن است و حالت رجعی نخواهد داشت.

طلاق زن یائسه:

قانون مدنی 1145 به صراحت می گوید که اگر مردی زن خود را در حالت یائسگی یعنی این که دیگر قدرت باروری ندارد طلاق دهد آن طلاق بائن خواهد بود و دیگر برگشت پذیر نیست و مرد بدون رضایت همسر سابق اجازه ندارد برگردد.

طلاق خلع و مبارات:

در این شیوه زن به مرد رجوع نکرده است و در واقع زوجین از یکدیگر کراهت دارند. در این شیوه زن می تواند عین مبلغ مهریه یا میزان کمتر از آن را به مرد بپردازد تا اقدام به طلاق دادن او بکند. از آن جایی که حق طلاق در اسلام با مرد است این شیوه در بسیاری از موارد باعث می شود تا مرد به واسطه انگیزه مالی از حق خود استفاده کرده و زوجین از یکدیگر جدا شوند.

طلاق سوم یا سه طلاقه:

بعضی زوج ها هستند که به کرات دچار مشکل میشوند و برایشان اتفاق می افتد که تا سه بار از یک دیگر طلاق بگیرند و اصطلاحا سه طلاقه شوند. اگر چنین اتفاقی بیفتد طلاق بائن خواهد بود و اجازه رجوع در زمان عده به مرد داده نمی شود و برای رجوع باید او را به عقد نکاح درآورد.

 توصیه می کنم حتما به مقاله ی شرایط مهریه در انواع طلاق سر بزنید.

طلاق توافقی چه نوعی از طلاق محسوب می شود؟

ضمنا این نکته شاید برای شما جالب باشد که در طلاق هایی که زن و مرد به صورت کاملا توافقی و مسالمت آمیز از یکدیگر جدا میشوند طلاق بائن اتفاق می افتد. در این نوع از طلاق ها مبنا بر بائن بودن است ولی اگر زوج ها در زمان عده با رضایت به یکدیگر بازگردند به رجعی تغییر حالت خواهد داد که این از خوبی های احکام اسلامی در امر طلاق می باشد که امور را ساده کرده است.

طلاق توافقی چه نوعی از طلاق محسوب می شود؟

شرایط طلاق بائن در سال 1402 هجری شمسی:

طلاق بائن شرایطی دارد که اگر در محضر دادگاه نکات به خوبی توسط یک وکیل در نظر گرفته شود فردی که دارد جدا می شود در آینده نزدیک به مشکل نمی خورد زیرا یک وکیل کاربلد می داند که به چه نحو عمل نماید تا موکلش ضرر نکند. در ادامه نکاتی را می گوییم که دانستنش ضرورت دارد.

در طلاق بائن رجعت در کار نیست:

در این روش از جدایی در صورتی که وکیل داشته باشید قطعا به شما خواهد گفت که حالت رجوعی ندارد و زن دیگر نیاز نیست نگران این چیزها باشد.

زن در این شیوه از طلاق ارث نمی برد:

این شیوه از جدا شدن اگر جاری شود زن در زمان عده دیگر هیچ حقی از مرد خود ندارد و اگر او فوت شود نمی تواند ادعای ارث و میراث نماید.

هنگام جاری شدن صیغه طلاق زن نباید عادت ماهیانه باشد:

یکی از مواردی که برای جاری شدن چنین طلاقی باید در نظر گرفته شود عادت نبودن زن است.

دو طرف برای چنین طلاقی باید از صحت عقل برخوردار باشند:

صحت عقل برای ازدواج و طلاق یکی از مواردی است که قانون گذاران بسیار به آن تاکید دارند تا در آینده زوج ها تصمیم خود را بر گردن بگیرند.

طرفین برای جدایی باید درخواست را در دفتر خدمات الکترونیک ثبت نمایند:

تمامی طلاق ها راه و روش دارد و برای این شیوه از جدایی باید حتما از طریق دفاتر الکترونیکی اقدامات لازم را انجام داد.

مدت زمان عده در این نوع از طلاق بسیار اهمیت دارد:

در تمامی طلاق ها به خصوص طلاق بائن به زن تاکید می شود که مدت عده سه ماه و ده روز یا همان سه پاکی را نگه دارد و سپس برای ازدواج مجدد آزاد است.

در انتها

همان طور که در مقاله بالا دیدید و خواندید طلاق بائن نقطه مقابل طلاق رجعی می باشد. در این شیوه از جدایی زوجین هیچ دلیلی ندارد که در یک جای مشترک زندگی کنند و راهشان به طور کامل از هم سوا می شود و زن می تواند بعد از گذشتن زمان عده به سراغ زندگی تازه خود با آدم جدید برود.

در انتها لازم به ذکر است که شرکت خدمات الکترونیکی حقوقی با سال ها تجربه در زمینه طلاق بائن و دیگر طلاق ها این آمادگی را دارد تا خدمات مشاوره و وکالتی خود را در اختیار شما زوج های عزیز تهرانی قرار دهد. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

من محمدحسین فهیمیان هستم،

رسالت و هدف اولیۀ من از تاسیس استارتاپ Legapin، آگاهی بخشی و ترویج فرهنگ حقوقی در جامعه و اقتصاد ایرانی و در وهلۀ بعدی ارائه خدمات حقوقی به شکل نوین و در دسترس و کاربر محور می‌باشد.

مقالات اخیر ما

برای دریافت آخرین اخبار لگاپین با ما در ارتباط باشید.