تلفن : 09204084071

محل کار: میدان ولیعصر

از صفحات اجتماعی ما دیدن کنید:

شرایط مهریه در انواع طلاق چیست؟

مهریه در انواع طلاق

شرایط مهریه در انواع طلاق

زمانی که زن و مرد به مشکل میخورند به هر نحوی سعی می کنند از یک دیگر سریع تر جدا شوند تا بتوانند در مسیری که فکر می کنند صحیح است قرار بگیرند اما جدا شدن همیشه به آسانی نیست و باید حقوق زن در این میان زیر پا نهاده نشود.

برای جدایی راه های مختلفی در قوانین حکومت اسلامی تعریف شده است که مهریه در انواع طلاق بر اساس میزان و شیوه دریافت با یک دیگر فرق دارد. معمولا زمانی که بحث جدایی پیش می آید بزرگترین مشکلی که زوج ها معمولا دست به گریبان هستند همین موضوع می باشد.

هر کدام از این جدایی ها شرایط منحصر به خود را دارد و شیوه دریافت یا عدم دریافت مهریه در انواع طلاق بر اساس قواعد و قوانینی که وجود دارد نیاز به آگاهی های حقوقی برای افرادی می باشد که قصد دارند مسیر خود را از هم جدا نمایند.

معمولا شرایط مهریه در انواع طلاق را عوام و حتی افراد با سواد به دلیل این که با قوانین آشنایی ندارند به هیچ عنوان دقیقا سر در نمی آوردند و اگر بدون یک وکیل آگاه در این موارد اقدام نمایند احتمال این که دچار مشکلاتی شوند بسیار زیاد است.

قوانین حقوقی بسیار به جزئیات توجه دارند و در نظر نگرفتن کوچکترین نکته ممکن است زن یا مردی را که قصد جدایی دارد دچار مشکل نماید. مهریه در انواع طلاق با یک دیگر از نظر برخورد قانونی یکسان نیستند و همین کار را دشوار می نماید.

 برای دریافت خدمات مشاور از یک وکیل در تهران اینجا کلیک کنید.

مهریه در انواع طلاق
مهریه در انواع طلاق

مهرالسنه چیست ؟

مهرالسنه به عنوان یک معیار شرعی و سنتی در تعیین مهریه، از اهمیت خاصی در تاریخ اسلام برخوردار است. در ایران، این مفهوم از دیدگاه فقهی و فرهنگی جایگاه ویژه‌ای دارد. به طور کلی، مهرالسنه به مهریه‌ای اشاره دارد که پیامبر اسلام (ص) برای همسران و دخترش حضرت فاطمه (س) تعیین کرده است. در اینجا توضیح دقیق‌تری از مهرالسنه و کاربرد آن در ایران ارائه می‌شود:

1. مقدار مهرالسنه

بر اساس احادیث و روایات اسلامی، مهرالسنه برابر با پانصد درهم نقره است. در زمان پیامبر اسلام، این مقدار به عنوان مهریه‌ای متعارف برای ازدواج محسوب می‌شد. در برخی روایات نیز آمده که این مقدار برای مهریه حضرت فاطمه (س)، دختر پیامبر اسلام، تعیین شده بود.

برای درک بهتر ارزش این میزان، باید بدانیم که درهم به عنوان واحد پولی آن زمان وزن معینی داشت. هر درهم معادل حدود 3.46 گرم نقره است. بنابراین، پانصد درهم برابر با تقریبا 1730 گرم نقره می‌شود.

2. ارزش مالی مهرالسنه در ایران امروز

با توجه به اینکه واحد پولی ایران اکنون متفاوت از درهم است و قیمت نقره به طور روزانه در بازارهای جهانی تغییر می‌کند، ارزش مالی مهرالسنه نیز به صورت متغیر است. برای محاسبه ارزش دقیق آن در ایران، باید وزن نقره را در قیمت روز هر گرم نقره ضرب کرد. به عنوان مثال:

  • اگر قیمت هر گرم نقره در ایران حدود 30,000 تومان باشد، مقدار 1730 گرم نقره معادل 51,900,000 تومان خواهد بود.

البته این عدد به نوسانات قیمت نقره وابسته است و ممکن است در زمان‌های مختلف تغییر کند.

3. جایگاه فقهی مهرالسنه در ایران

از دیدگاه فقهی، مهرالسنه به عنوان یک مقدار حداقلی و نمادین در تعیین مهریه برای مسلمانان شناخته می‌شود. در روایات دینی و توصیه‌های علما، بر تعیین مهریه‌ای معقول و در حد توان اقتصادی زوجین تاکید شده است، و مهرالسنه به عنوان یک الگوی ساده و متناسب معرفی شده است.

هرچند در عمل، میزان مهریه‌ها در ایران گاهی بسیار بالا تعیین می‌شود و در بسیاری از موارد، مهریه‌های سنگین به یک موضوع اجتماعی تبدیل شده است، اما برخی خانواده‌ها همچنان از مهرالسنه یا مبالغ نزدیک به آن به عنوان الگوی خود استفاده می‌کنند، به ویژه در مواردی که خانواده‌ها قصد دارند جنبه‌های معنوی ازدواج را بیشتر برجسته کنند.

4. کاربرد مهرالسنه در قراردادهای ازدواج

مهرالسنه در قراردادهای ازدواج رسمی در ایران کمتر به صورت الزامی تعیین می‌شود، اما ممکن است در بین خانواده‌های متدین و سنت‌گرا به عنوان یک مهریه مرسوم انتخاب شود. همچنین، برخی افراد ممکن است علاوه بر مهرالسنه، میزان دیگری از مهریه را به عنوان مهرالمثل یا مهرالمسمی (مهریه‌ای که به توافق طرفین تعیین می‌شود) در نظر بگیرند.

5. رویکرد علما و فقها به مهرالسنه

بسیاری از علما و فقهای ایران توصیه می‌کنند که در تعیین مهریه، از زیاده‌روی پرهیز شود و به جای تمرکز بر مقادیر مادی زیاد، مهرالسنه یا مهریه‌های متعادل انتخاب شود. این دیدگاه ریشه در آموزه‌های دینی و سنت پیامبر اسلام دارد که مهریه را ابزاری برای ساده‌تر کردن ازدواج و حفظ انسجام خانواده می‌دانند.

6. مقایسه مهرالسنه با مهریه‌های مدرن در ایران

در سال‌های اخیر، با افزایش هزینه‌های زندگی و ارزش‌گذاری بالای مهریه در میان برخی اقشار جامعه، مهرالسنه به عنوان یک مقدار بسیار پایین در مقایسه با مهریه‌های رایج در ایران به نظر می‌رسد. برخی از مهریه‌ها در ایران به صدها سکه طلا یا حتی میلیاردها تومان می‌رسد که این موضوع به نگرانی‌هایی درباره تاثیرات منفی بر ازدواج‌ها منجر شده است.

در این میان، مهرالسنه به عنوان یک مهریه نسبتا ساده و کم‌هزینه مطرح می‌شود که می‌تواند به کاهش فشارهای مالی و پیچیدگی‌های حقوقی در ازدواج کمک کند. برخی از خانواده‌ها برای جلوگیری از مشکلات مالی و حقوقی پس از ازدواج یا در صورت طلاق، از مقادیر نزدیک به مهرالسنه استفاده می‌کنند.

شرایط مهریه در انواع طلاق:

قبل از این که به شرایط مهریه در انواع طلاق پرداخته شود ضرورت دارد که انواع طلاق را شناخت. در واقع آشنایی با اینها است که به زوج ها کمک می کند تا بدانند در هر شرایطی به چه صورت باید عمل کنند تا به حقوقی که دارند در محضر دادگاه برسند.

ضمنا گرفتن مهریه در انواع طلاق توسط زوج ها سوای از آشنایی با قانون نیاز به آگاهی ها و دانش های دیگر هم دارد که بعضی از این موارد به زمان بندی بر می گردد. چه بسا یک فرد با معطل کردن یا ندانستن جزئیات قانونی به مشکلات بزرگ تری بیفتد و خسارت بیشتری ببیند.

حضور یک وکیل با تجربه در طی مراحل طلاق بسیار کمک می کند که زن بتواند به حق خود که مهریه است برسد. در واقع در کنار داشتن چنین فردی که به قانون آشنایی دارد بسیار بهتر و دقیق تر قضایایی که حول و حوش او وجود دارد را به نتایج مناسب می رساند.

طلاق یک طرفه:

معمولا طلاق هایی که همراه با جنجال و درگیری است بسیار کم پیش می آید که زوجه موضوع رجعی بودن را در آن در نظر بگیرد و فقط می خواهد که هر چه سریع تر از این شرایط خلاص شود تا در ادامه زندگی آرامش و آسایش داشته باشد.

مهریه حق زن است و در قوانین اسلامی عند المطالبه می باشد و زمانی که زن قصد جدا شدن هم داشته باشد این موضوع از گردن مرد ساقط نمی شود و وظیفه دارد طبق قولی که در زمان عقد داده است آن را به زن بپردازد.

مهریه در انواع طلاق به خصوص یک طرفه که حالت بائن یا رجعی داشته باشد در واقع وظیفه ای است که باید از طرف مرد ادا شود مگر این که زن برای خلاص شدن زودتر از شرایط موجود سعی کند با بخشیدن آن سریع تر از موقعیتی که در آن گیر کرده است آزاد شود.

بخشیدن مهریه در انواع طلاق از سوی بعضی از خانوم ها موجب می شود تا برنامه های جدایی بسیار بهتر و سریع تر از قبل بر روی ریل بیفتد و با دردسر بسیار کمتری بتواند شرایط موجود را تغییر دهد و به ادامه زندگی خود امیدوارانه بیندیشند.

بیشتر مواردی که طلاق یک طرفه را رقم می زند به موضع تنفر و کراهت داشتن زن از مرد بر می گردد که در این موارد زن با بخشیدن مهریه در انواع طلاقی که می تواند بر اساس قانون بگیرد وضعیت آزاد شدن خود را بسیار بهتر از گذشته رقم می زند.

طلاق دو طرفه:

گاهی اوقات پیش می آید که زن و مرد به این نتیجه میرسند که دیگر زندگی کردنشان در کنار یکدیگر به صلاح نیست به خصوص زندگی هایی که بر اساس یک سری مشکلات به تحمل کردن رسیده تا زن و مرد بیشتر اوقات مشغول جر و بحث باشند.

مهریه در انواع طلاق به خصوص نوع دوطرفه که همراه با رضایت طرفین باشد بستگی به توافق دو طرف دارد. ممکن است زن تصمیم بگیرد از حق خود نگذرد و در این صورت مرد وظیفه دارد تا بر طبق قولی که زمان عقد داده بود تمام و کمال آن را به زن بپردازد.

در طلاق دو طرفه اگر زن و مرد به این توافق برسند که بخشی از مهریه را مرد بنا بر توانایی خود بپردازد قضیه جدایی معمولا بسیار سریع تر می تواند جمع و جور شود و هر کدام از طرفین به نتیجه دلخواهی که به دنبالش هستند برسند.

اما گاهی مرد توانایی ندارد و نمی تواند مهریه در انواع طلاق چه یک طرفه چه دو طرفه را به زن بپردازد که در این جا مشکلات بر جا می ماند. معمولا مردی که توانایی نداشته باشد مهریه را به صورت یکجا بپردازد برای آنها قانون تعیین و تکلیف خواهد کرد.

قانون با در نظر گرفتن شرایط مالی مرد بعد از این که یک تعداد را پیش پرداخت کرد بقیه را با او قسط می بندد تا مهریه در انواع طلاق به صورتی که برای مرد ممکن باشد از سوی او به زن سابقش پرداخت گردد و این حق بر گردنش نماند.

مطالعه بیشتر: 6 نکته مهم درباره قوانین درخواست طلاق از طرف زن

مهریه در انواع طلاق
مهریه در انواع طلاق

طلاق دختر باکره:

یکی از موارد مهریه در انواع طلاق به زوج هایی بر می گردد که نامزد می شوند و بعد از مدتی پی می برند که با هم تفاهمی ندارند و انتخابی که کرده بودند از آغاز اشتباه بود. در چنین شرایطی زن برای این که مهریه خود را بتواند بگیرد به قانون مراجعه می نماید.

در این مورد خاص چون زن هیچ عمل جنسی انجام نداده بود و باکره می باشد طبق قوانین کشوری مرد فقط وظیفه دارد نصف مهریه را به او پرداخت نماید. در بیشتر موارد زوج ها با هم توافق می کنند و همان نصف هم پیش می آید که به زن پرداخت نمی شود.

طلاق زن یائسه:

در این مورد چون زن نابارور است تفاوتی ایجاد نمی شود و مثل مهریه در انواع طلاق دیگر مرد موظف است تا آن را تمام و کمال به زن بپردازد مگر این که با هم دیگر بر روی بخشیدن یا میزانش توافق کنند که معتبر است.

طلاق خلع:

در این روش از جدایی معمولا زن از مرد متنفر است و سعی می کند سریع تر سوا شود. مهریه وظیفه مرد است مگر این که زن بی خیال آن شود. در این نوع از طلاق بسیار پیش می آید که زن برای خلاص شدن سریع تر از شرایط از مهریه خود بگذرد تا سریع تر آزاد شود.

طلاق مبارات:

در این شیوه از طلاق هر دو طرف از هم بیزار هستند و امکان ادامه زندگی ندارند معمولا به صورت توافقی مهریه را با هم کنار می آیند ولی اگر کنار نیایند دادن مهریه وظیفه مرد خواهد بود و قانون از زن حمایت می کند.

در انتها

همان طور که در مقاله بالا دیدید و دانستید به هیچ عنوان شرایط مهریه در انواع طلاق با هم یکسان نیست و معمولا زوج هایی به حقوق کامل خود در دادگاه دست پیدا می کنند که نسبت به این موارد آگاهی های لازم را دارند و از یک وکیل با تجربه در کنار خود بهره می برند.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت خدمات الکترونیکی حقوقی با سال ها تجربه در مورد شرایط مهریه در انواع طلاق این آمادگی را دارد تا خدمات مشاوره و وکالتی خود را در اختیار شما زوج های گرامی قرار دهد. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

من محمدحسین فهیمیان هستم،

رسالت و هدف اولیۀ من از تاسیس استارتاپ Legapin، آگاهی بخشی و ترویج فرهنگ حقوقی در جامعه و اقتصاد ایرانی و در وهلۀ بعدی ارائه خدمات حقوقی به شکل نوین و در دسترس و کاربر محور می‌باشد.

مقالات اخیر ما

برای دریافت آخرین اخبار لگاپین با ما در ارتباط باشید.