تلفن : 09204084071

محل کار: میدان ولیعصر

از صفحات اجتماعی ما دیدن کنید:

نحوه گرفتن حضانت فرزند توسط پدر و مادر به چه شکل است؟

نحوه گرفتن حضانت فرزند توسط پدر و مادر

گرفتن حضانت فرزند توسط پدر و مادر

زندگی همیشه آن گونه ای که فکر می کنیم پیش نمی رود، گاهی مشکلاتی سر راه آدم ها سبز می شود که مجبور می شوند تصمیمات عجیب و غریب یا سختی بگیرند. یکی از این تصمیمات سخت در بعضی از شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط پدر یا مادر می باشد.

زندگی اجتماعی در قالب خانواده گاهی با بحران هایی همراه می شود و خانواده ای که داشت در کنار هم زندگی می کرد به طور ناگهان می پاشد و این جاست که هر یک از والدین به فکر بر عهده گرفتن حضانت فرزند می افتند.

از آن جایی که این جور مسائل همواره با اختلاف بین دو طرف همراه است کار به مراجع قانونی کشیده می شود تا طبق قانون مشخص شود که بر عهده گرفتن حضانت فرزند حق چه کسی می باشد. معمولا قانون با در نظر گرفتن شرایط، کودک را به کسی می سپارد که بهترین شرایط را از همه نظر دارد.

معمولا پدر یا مادری که برای گرفتن حضانت فرزند اقدام می کنند برای این که شانس بیشتری در این زمینه داشته باشند بهتر است به یک وکیل که نسبت به مسائل خانواده تسلط کافی دارد مراجعه نمایند تا با اقدامات به موقع شانس آنها را در این زمینه افزایش دهد.

بسیار پیش آمده در محضر قانون کسی که بیشترین استحقاق را برای بر عهده گرفتن حضانت فرزند داشت نتوانست به حقش برسد. دلیلش هم عمدتا این بود که طرف مقابلش از یک وکیل خبره و کاربلد استفاده کرد که نسبت به قوانین آشنایی داشت.

یک وکیل یا مشاور حقوقی کاربلد تمامی راه و چاه های قانونی را به خوبی هر چه تمام تر می شناسد و می داند در هر وضعیت باید چه کاری انجام دهد تا میزان شانس بر عهده گرفتن حضانت فرزند موکلش افزایش پیدا کند.

وقتی که در محضر قانون می ایستید باید بتوانید با زبان و ادبیات خودش با او هم کلام شوید و پاسخش را بدهید، اگر نتوانید چنین کاری کنید قانون مجاب نخواهد شد که بر عهده گرفتن حضانت فرزند را به شما بسپارد و ممکن است که در دادگاه شکست بخورید.

گرفتن حضانت فرزند

گرفتن حضانت فرزند به چه معنا می باشد؟

به دست آوردن حضانت فرزند توسط یکی یا هر دوی والدین به این معنا می باشد که آنها از نظر قانون به عنوان قیم و ولی قانونی اش شناخته می شوند و این اجازه را دارند تا قبل از این که به سن و سال قانونی برسد برای بسیاری از مسائل مربوط به او تصمیم گیری های لازم را انجام دهند. معمولا دادگاه این مسئولیت خطیر را به کسی می سپارد که شرایط لازم را داشته باشد و بتواند به خوبی از پس تعلیم و تربیت کودک بربیاید.

سن گرفتن حضانت فرزند:

بر عهده گرفتن سرپرستی فرزند در زمانی که پدر و مادر با هم زندگی می کنند بر عهده آنها می باشد ولی اگر کار به اختلاف بکشد و از هم جدا شوند اینجاست که مسائلی مثل سن برای بر عهده گرفتن حضانت در محضر قانون مهم می شود.

معمولا کودک فارغ از جنسیتش اگر سنش کمتر از هفت سال باشد سرپرستی اش را دادگاه به مادر می سپارد زیرا هنوز از نظر روانی و جسمانی کودک به مادر وابستگی دارد و باید نیازهایش را برطرف نماید. بعد از این که سن کودک به هفت رسید ولایتش با پدر می باشد و می تواند اقدام کند.

البته بر عهده گرفتن حضانت فرزند توسط یکی از والدین باعث شانه خالی کردن دیگری نمی شود. در بسیاری از موارد با این که حضانت به مادر سپرده می شود ولی هنوز پدر وظیفه دارد که هزینه های مربوط به فرزند را همچنان بپردازد تا به سن مورد نظر برسد.

سرپرستی فرزند در حقیقت حق چه کسی است؟

تا زمانی که والدین با همدیگر زندگی می کنند بر عهده گرفتن حضانت فرزند حق هر دوی آنها می باشد و زمانی که کار به جدایی کشیده شود و نتوانند در این مسائل با یک دیگر کنار بیایند قانون تصمیم می گیرد که بچه تحت سرپرستی چه کسی قرار بگیرد.

اگر یکی از والدین به فرض فوت شده باشد حضانت فرزند بر عهده دیگری می افتد و جد پدری نمی تواند مادر را از بر عهده گرفتن حضانت فرزند محروم نماید. چون این موارد به طور صریح در قانون گفته شده است و جای هیچ گونه بحثی نمانده است.

اگر به دنبال یک وکیل خوب کارکشته برای مسائل حقوقی خود هستید شماره وکیل پایه یک دادگستری را ازما بخواهید.

در چه مواردی گرفتن حضانت فرزند توسط والدین در دادگاه رد می شود؟

گرفتن حضانت فرزند شرایطی دارد که اگر یکی از والدین یا هر دو آن را نداشته باشند قانون اجازه نخواهد داد که سرپرستی او را بر عهده بگیرند، زیرا به مرور زمان قانون به دست آورده که اگر شرایط مناسب نباشد کودک به طور مناسب رشد نخواهد کرد. بعضی از مهم ترین شرایط از این قرار است:

پدر و مادر دارای تعادل روانی باشند.
پدر و مادر دارای اعتیاد نباشند.
در جایی که زندگی می کنند شهره به فساد نباشند.
و غیره …

گرفتن حضانت فرزند توسط والدین در دادگاه

آیا پدر و مادر می توانند از گرفتن حضانت فرزند انصراف دهند؟

معمولا بر عهده گرفتن حضانت فرزند بر گردن پدر و مادر است شاید در محضر دادگاه بتوان این حق را از عهده خارج کرد ولی از نظر شرعی هیچگاه این حق برداشته نمی شود و هر کدام از آنها وظیفه دارند تا حقوقش را به جا بیاورند.

بسیار پیش آمده که حضانت بر عهده یکی از والدین بوده ولی دیگری با استناد به مدارک توانسته اثبات کند که همسر سابقش شرایط این را ندارد که از فرزندش نگهداری نماید و با حکم دادگاه توانست سرپرستی ای را که از دست داده بود به دست بیاورد.

البته مواردی از این دست که مربوط به گرفتن حضانت فرزند می شود با کمک یک وکیل کاربلد ممکن است. وکیل به خوبی می داند که به چه صورت رفتار نماید تا موانع از سر راه برداشته شود و کاری کند که طرف مقابل مجبور شود انصراف دهد یا با حکم دادگاه سرپرستی تغییر نماید.

آیا در ازای نگهداری فرزند می توان درخواست دستمزد کرد؟

قانون حکومت اسلامی برای فرزند نفقه مشخص کرده است و در صورتی که بچه توسط فردی به غیر از پدر یا مادرش قرار باشد بزرگ شود آنها وظیفه دارند هزینه خوراک، پوشاک و غیره را به او بپردازند تا به خوبی تربیت شود.

در اصل ولایت کودک فارغ از هر جنسیتی که باشد در ابتدا بر عهده پدر و در صورتی که پدر در قید حیات نباشد بر عهده مادر می باشد و اگر هر دو در قید حیات نباشند بر عهده جد پدری می باشد. اگر فردی غیر از اینها دارد بچه را بزرگ می کند بنابراین حق دارد که هزینه های جاری کودک را از یکی از اینها طلب کند. بالاخره بزرگ کردن کودک در جامعه ای که با تورم افسار گسیخته درگیر است هزینه دارد و باید از جایی تامین شود.

مطالعه بیشتر: سهم مرد از ارث زن چقدر است؟ شرایط دریافت ارثیه از زن

در انتها

همان طور که در مقاله بالا دیدید و دانستید بر عهده گرفتن حضانت فرزند توسط پدر یا مادر شرایطی دارد که معمولا از آن جایی که این موارد باعث اختلاف است دادگاه در این زمینه تصمیم نهایی را می گیرد و هر کدام از والدین وظیفه دارند حکم صادر شده را قبول نمایند.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت خدمات الکترونیکی حقوقی در زمینه مسائل مربوط به بر عهده گرفتن حضانت فرزند سال ها تجربه دارد و می تواند به شما مراجعان عزیز کمک نماید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

من محمدحسین فهیمیان هستم،

رسالت و هدف اولیۀ من از تاسیس استارتاپ Legapin، آگاهی بخشی و ترویج فرهنگ حقوقی در جامعه و اقتصاد ایرانی و در وهلۀ بعدی ارائه خدمات حقوقی به شکل نوین و در دسترس و کاربر محور می‌باشد.

مقالات اخیر ما

برای دریافت آخرین اخبار لگاپین با ما در ارتباط باشید.