تلفن : 09204084071

محل کار: میدان ولیعصر

از صفحات اجتماعی ما دیدن کنید:

مجازات انتشار عکس‌ نامتعارف در‌ فضای مجازی چیست؟

انتشار عکس‌ نامتعارف در‌ فضای مجازی

مقدمه

شیوه زندگی انسان امروزی با همین حدود یک دهه یا دو دهه پیش بسیار فرق کرده است، جرایمی مثل انتشار عکس نامتعارف دقیقا از زمانی مورد توجه قانون قرار گرفت که فضای مجازی رشد کرد و بعضی از افراد اقدام به این کار شنیع و زشت کردند.

انتشار عکس مستهجن دو جنبه دارد، ممکن است عکس را خود طرف پخش کند و یا این که عکس فرد را شخص دیگری منتشر کند و موجب دردسرهایی برای او و اطرافیانش شود، معمولا قانون با این جرایم اگر کسی شکایت کند شدیدا برخورد خواهد کرد.

به خصوص با گسترش پیدا کردن شبکه های اجتماعی ای مانند تلگرام، واتساپ و اینستاگرام انتشار عکس نامتعارف بسیار بیشتر از گذشته شده است، بسیاری از افراد بدون توجه نکات امنیتی عکس خود را با دیگران به اشتراک می گذارند و این معمولا دردسرهایی برایشان به وجود می آورد.

بر اساس قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران در صورت انتشار عکس مستهجن، شما مجرم هستید و با توجه به میزان جریحه دار کردن اذهان عمومی با شما برخورد قضایی خواهد شد که ممکن است شامل جریمه نقدی و حبس های طولانی مدت باشد.

در ادامه این مقاله کوتاه و مفید قصد داریم تا جرم انتشار عکس نامتعارف در فضای مجازی را مورد بررسی قرار دهیم تا شما خواننده عزیز و گرامی بدانید که در صورت پیش آمدن چنین مشکلی چه باید کرد و قانون با شما چه برخوردی خواهد داشت.

اگر نیاز به شماره وکیل در تهران دارید، همین الان روی لینک بزنید.

بررسی جرم انتشار عکس نامتعارف در فضای مجازی:

برای این که شما را دقیق تر با جرم انتشار عکس مستهجن در فضای مجازی آشنا سازیم نیاز است تا تعریفی برای آن ارائه دهیم تا نسبت به آن آگاهی پیدا کنید که حد و حدود مرزی به چه اندازه است و قانون با آن چه برخوردی خواهد داشت.

ضرورت دارد که ابتدا بدانید منظور از انتشار عکس نامتعارف چیست، طبق تبصره 4 ماده 14 قانون جرایم رایانه ای مقرر شده است که: انتشار عکس از نوع مستهجن به صورت تصویر، صوت یا ویدیو به نحوی که بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد یا اندام تناسلی یا آمیزش یا عمل جنسی انسان باشد جرم تلقی می گردد.

بر اساس این ماده هر شهروند ایرانی که اقدام به انتشار عکس نامتعارف و مستهجن در فضای مجازی نماید که حاوی برهنگی یا آمیزش جنسی باشد مجرم تلقی می گردد، همچنین در ماده 14 جرایم رایانه ای حد و حدود این جرم را نیز دقیقا تعریف کرده است.

همچنین این ماده مقرر داشته است کسانی که اقدام به انتشار عکس مستهجن خود و تجارت در این زمینه بر روی سامانه های مخابراتی و بسترهای انتقال داده نمایند مجرم هستند و به جرم انتشار این جور فیلم ها و عکس ها در دادگاه صالحه محکوم می شوند و قابل پیگیری خواهند بود.

همچنین بر اساس این ماده می توان گفت که این جرم جزو جرایم رایانه ای است، چه این عکس ها یا فیلم ها توسط خود فرد یا توسط دیگری منتشر شود، فردی که تصویرش منتشر شده مجرم است و مورد پیگرد قانونی در محاکم جمهوری اسلامی قرار خواهد گرفت.

انتشار عکس‌ نامتعارف در‌ فضای مجازی
انتشار عکس‌ نامتعارف در‌ فضای مجازی

میزان مجازات انتشار عکس نامتعارف مستهجن در فضای مجازی:

همان طور که بالاتر گفتیم انتشار عکس مستهجن در فضای مجازی به خصوص شبکه های اجتماعی از نظر قانون جمهوری اسلامی ایران جزو جرایم رایانه ای به حساب می آید، در این قسمت هدفمان این است که میزان مجازات آن را طبق قوانین برای شما توضیح دهیم تا با آن آشنایی کامل پیدا کنید.

در قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران انتشار عکس نامتعارف و مستهجن کاملا پیش بینی شده است؛ در این قوانین دقیقا میزان مجازاتی که برای فرد متخلف در نظر گرفته می شود اعلام شده است تا بر روی کاهش این جرایم اثر مثبت بگذارد که به قرار زیر می باشد:

* حبس از نود و یک روز تا دو سال

* جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال

* جزای نقدی یک تا پنج میلیون اگر عکس ها به کمتر از ده نفر ارسال شده باشد.

همچنین لازم است بدانید افرادی که انتشار عکس نامتعارف دیگران در شبکه اجتماعی و سایت ها جزو تجارتشان باشد ممکن است مفسد فی الارض شناخته شوند که بحثش کلا با این جریمه هایی که در بالا اشاره کردیم کاملا فرق دارد.

افرادی که مفسد فی الارض اعلام شوند بر اساس میزان جرمشان به حبس های طولانی یا اعدام محکوم می شوند تا بدین طریق قوانین پیشگیرانه عمل کند و افراد دیگر جامعه به سمت تجارت چنین مسائلی که پای آبروی افراد در میان است نروند و موجب هرج و مرج عمومی نشوند.

در صورتی که میزان جرم محدود باشد جهت متنبه کردن فرد خاطی که اقدام به انتشار عکس نامتعارف خود یا دیگران در فضای مجازی کرده است قانون به همان جریمه نقدی و معمولا حبس های تعزیری اکتفا خواهد کرد تا جلوی چنین جرایمی را در سطح جامعه بگیرد.

نحوه شکایت از انتشار عکس نامتعارف در فضای مجازی:

چگونه شکایت کردن در زمینه انتشار عکس نامتعارف اهمیت دارد و شاید بسیاری از افراد بلد نباشند که به چه صورت عمل نمایند تا افرادی که موجب دردسر و آبروریزی شان شده اند را مورد پیگرد قرار دهند تا به سزای عمل خود برسند.

به طور قطع انتشار عکس های برهنه شما توسط فرد دیگری به قصد اخاذی یا آبروریزی جرم است و در صورتی که چنین مشکلی برایتان پیش آمد به صورت زیر عمل نمایید تا هرچه سریع تر جلوی این کار گرفته شود که به صورت زیر است:

تنظیم شکوائیه:

ابتدا به صورت تنظیم یک شکوائیه که نمونه هایش در سایت های اینترنتی فراوان است اقدام نمایید، تمام ماجرا را دقیقا شرح دهید که چگونه عکس هایتان در کجا پخش شده است، سپس آن را به صورت یک فایل ورد ذخیره کنید تا به وقتش از آن جهت ادامه روند شکایت بهره ببرید.

مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی:

معمولا در موضوع انتشار عکس نامتعارف شما توسط دیگران برای این که شکایت راهش را به دادسرا باز کند نیاز است که در دفتر خدمات الکترونیکی ثبت شود تا توسط شعبه های بازپرسی برای شما وقت جهت حضور تعیین شود تا ماجرا را دقیقا بتوانید برایشان شرح دهید.

تهیه مدارک و مستندات:

در چنین شکایاتی معمولا بسیار اهمیت دارد که شما بتوانید از افرادی که قصد اخاذی یا آبروریزی دارند مدرک تهیه کنید، وجود مدارک موجب می شود تا روند قضایی بسیار تسریع شود و کارآگاهان بتوانند فرد مجرم را سریع تر موردشناسایی قرار دهند، در صورتی که هیچ مدرکی نباشد روند رسیدگی طولانی تر خواهد شد و پلیس باید بگردد تا بفهمد چه کسی اقدام به انتشار عکس هایتان نموده است.

بعد از طی تمامی این مراحلی که گفته شد در صورت نیاز شاکی به شعبه دادسرا احضار می شود تا توضیحات کافی را بر اساس مدارکی که دارد ارائه نماید تا بدین وسیله فرد یا افرادی که اقدام به انتشار عکس نامتعارف کرده اند موردشناسایی قرار بگیرند و به دام قانون بیفتند.

توصیه می کنم حتما به مقاله ی جریحه دار نمودن عفت عمومی شامل چه اعمالی است و چه مجازاتی دارد؟ سر بزنید.

انتشار عکس‌ نامتعارف در‌ فضای مجازی
انتشار عکس‌ نامتعارف در‌ فضای مجازی

مشاهده لیست بهترین وکیل پایه یک دادگستری در تهران .

نحوه رسیدگی به جرم انتشار عکس نامتعارف در دادسرا:

نحوه رسیدگی به شکایت افرادی که چنین جرمی را انجام داده اند یا دیگران موجب انتشار عکس شان شده اند به صورت زیر می باشد که در ادامه خواهید خواند.

ارسال پرونده به دادسرا:

شکایتی که در زمینه انتشار عکس مستهجن از شما توسط خودتان یا مجریان قانون در دفاتر قضایی ثبت شده است به دادسرا ارجاع داده می شود تا بازپرس با توجه به حساسیت موضوع تصمیم بگیرد که با متهم یا متهمان به چه صورت برخورد نماید، در صورتی که نیاز باشد قرار وثیقه صادر می کند تا قبل از صدور حکم نهایی موقتا آزاد باشد.

ارسال پرونده به دادگاه:

بعد از این که مراحل اولیه کار مثل اظهارات متهم یا شاکیان توسط بازپرس گرفته شد، پرونده برای صدور رای نهایی به دادگاه ارجاع داده می شود تا تعیین وقت شود که شاکی و متهم انتشار عکس نامتعارف چه زمان برای صدور رای نهایی به آنجا مراجعه نمایند. در صورتی که متهم مجرم شناخته شود مجازات وی در همان دادگاه به او ابلاغ می گردد.

ارسال پرونده به اجرای احکام کیفری:

بعد از این که در دادگاه حکم متهم در زمینه انتشار عکس نامتعارف مشخص شد، پرونده به قسمت اجرای احکام کیفری ارسال می گردد تا در اسرع وقت توسط دادستان احکام صادره در دادگاه به اجرا دربیاید و متهمان جریمه نقدی خود را بپردازند و اگر به حبسی محکوم شدند برای کشیدنش به زندان روانه شوند.

همان طور که حتما متوجه شدید قانون جمهوری اسلامی ایران از جرم هایی که موجب هتک حرمت به حریم افراد جامعه باشد به سادگی نخواهد گذشت، افرادی که اقدام به انتشار عکس نامتعارف و مستهجن خود و دیگران نمایند به اشد مجازات می رسند تا درس عبرتی برای دیگران باشند.

اگر در چنین زمینه ای به مشکل برخورد کردید و بدون اجازه شما عکس هایتان در فضای مجازی پخش شد تنها کافی است با شرکت حقوقی لگاپین تماس بگیرید تا وکلایی کاربلد را در اختیارتان جهت رفع مشکل قرار دهد، برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در رابطه با خدمات مشاوره ای، ثبت شرکت، تنظیم قرارداد و … با واحد پشتیبانی ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

من محمدحسین فهیمیان هستم،

رسالت و هدف اولیۀ من از تاسیس استارتاپ Legapin، آگاهی بخشی و ترویج فرهنگ حقوقی در جامعه و اقتصاد ایرانی و در وهلۀ بعدی ارائه خدمات حقوقی به شکل نوین و در دسترس و کاربر محور می‌باشد.

مقالات اخیر ما

برای دریافت آخرین اخبار لگاپین با ما در ارتباط باشید.