تلفن : 09204084071

محل کار: میدان ولیعصر

از صفحات اجتماعی ما دیدن کنید:

صفر تا صد ثبت تغییرات شرکت

ثبت تغییرات شرکت

مقدمه

ممکن است یک شرکت سال ها به صورت شرکتی محدود به ثبت رسیده بوده باشد و به فعالیت های تجاری در همان قالب مشغول باشد اما بعد از سال ها هیئت مدیره به این نتیجه برسند که تغییر کاربری دهند تا بتوانند سرمایه بیشتری را به سمت خود سرازیر نمایند.

هر گاه ثبت تغییرات شرکت ها از حالت محدود به عام باشد برای سرمایه گذاران جذابیت بیشتری خواهند داشت. زیرا سرمایه گذار می داند که این شرکت امکانش را دارد در آینده نزدیک خود را در بورس ثبت نماید و موجب سود دو چندان او شود.

سود بردن از تجارت برای سرمایه گذار اهمیت دارد و به همین دلیل شرکت هایی که محدود هستند باید به صورت آگاهانه ثبت تغییرات شرکت را انجام دهند تا نه تنها آنها را حفظ نمایند بله موجب شوند تا افراد بیشتری نظرشان به سمت شرکت جلب گردد.

قطعا هر تغییری که به صورت مثبت اتفاق بیفتد خواهد توانست نوع ماهیت و شناختی که از شرکت وجود داشته است را تغییر دهد که همین امر موجب می شود تا ثبت تغییرات شرکت به نفع تمامی افرادی باشد که به گونه ای با آن ارتباط دارند و سرنوشتش برایشان اهمیت دارد.

ثبت انواع شرکت ها چگونه است؟

بر اساس ماده 20 قانون تجارت که انواع شرکت‌ها را تعریف کرده است، شرکت‌ها به دو دسته سهامی و غیرسهامی تقسیم می‌شوند. شرکت‌های سهامی نیز به دو نوع سهامی عام و سهامی خاص تقسیم می‌شوند. با توجه به تنوع انواع شرکت‌ها، شرایط ثبت هر نوع شرکت متفاوت خواهد بود.

شرایط ثبت شرکت سهامی عام:

  1. حداقل تعداد شرکا در شرکت سهامی عام باید 5 نفر باشد.
  2. حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت، پانصد هزار تومان است.
  3. حداقل تعداد اعضای هیات مدیره یا مدیران باید 5 نفر باشد.
  4. مسئولیت شرکا به میزان مبلغ اسمی سهام هر شریک تعیین می‌شود.
  5. سهم آورده موسسین نباید کمتر از 20 درصد سرمایه شرکت در زمان ثبت باشد.
  6. از این 20 درصد، سی و پنج درصد باید به صورت نقدی توسط موسسین تهیه شده و در حساب بانکی با نام “شرکت سهامی عام در شرف تاسیس” سپرده شود.
  7. رسید سپرده نقدی در بانک و یا اسناد مالکیت (در صورتی که بخشی از سرمایه به صورت غیر نقدی تامین شده باشد) باید به تایید بانک رسیده و همراه با اظهارنامه به مرجع ثبت شرکت‌ها ارسال شود.
  8. تشکیل مجمع عمومی موسس برای تصویب اساسنامه شرکت و انتخاب اولین مدیران و بازرسان که باید کتبی قبولی خود را اعلام کنند، ضروری است.

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص:

  1. برای ثبت شرکت سهامی خاص، حداقل باید سه نفر شریک وجود داشته باشد.
  2. شرکا باید با در دست داشتن کارت ملی و شناسنامه به بانک مراجعه کرده و درخواست افتتاح حساب غیر قابل برداشت برای ثبت شرکت نمایند.
  3. برای ثبت این نوع شرکت، حداقل مبلغ یک میلیون ریال باید به حساب بانکی شرکت واریز شود.
  4. پس از انجام مراحل فوق، شرکا باید فرم اظهارنامه ثبت شرکت و فرم صورتجلسه مجمع موسس و عادی، و صورتجلسه هیات مدیره را از اداره ثبت شرکت‌ها دریافت کنند.
  5. پس از تکمیل اطلاعات خواسته شده در این فرم‌ها، باید آنها را به امضا برسانند.

شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود:

  1. برای تشکیل شرکت با مسئولیت محدود، حداقل تعداد شرکا باید 2 نفر باشد.
  2. برای سرمایه شرکت، هیچ محدودیتی از نظر حداقل میزان وجود ندارد.
  3. حداقل تعداد اعضای هیات مدیره یا مدیران شرکت می‌تواند 1 نفر یا بیشتر باشد.
  4. مسئولیت شرکا به میزان سهمی است که در شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

توصیه می کنم حتما به مقاله ی راهنمای آسان ثبت شرکت با مسئولیت محدود سر بزنید.

شرایط ثبت شرکت تضامنی:

  1. برای تشکیل شرکت تضامنی، حداقل دو نفر باید به عنوان شریک حضور داشته باشند.
  2. حداقلی برای میزان سرمایه در هنگام تاسیس این شرکت وجود ندارد.
  3. تعداد اعضای هیات مدیره یا مدیران می‌تواند یک نفر یا بیشتر باشد.
  4. مسئولیت شرکا و موسسین در برابر اشخاص ثالث، به میزان کل بدهی شرکت است و از نوع تضامنی می‌باشد.

شرایط ثبت شرکت نسبی:

  1. برای تشکیل شرکت نسبی، حداقل دو نفر باید به عنوان شریک حضور داشته باشند.
  2. از نظر میزان سرمایه، حداقلی برای تاسیس وجود ندارد.
  3. تعداد اعضای هیات مدیره یا مدیران می‌تواند یک نفر یا بیشتر باشد.
  4. مسئولیت شرکا به نسبت سهم‌الشرکه هر شریک تعیین می‌شود.

شرایط ثبت شرکت مختلط سهامی:

  1. در شرکت مختلط سهامی که از دو گروه شرکای سهام‌دار و ضامن تشکیل می‌شود، حداقل تعداد سهام‌داران باید 3 نفر باشد (2 نفر سهام‌دار و یک نفر شریک ضامن).
  2. از نظر میزان سرمایه، حداقلی برای تاسیس وجود ندارد.
  3. تعداد اعضای هیات مدیره یا مدیران می‌تواند یک نفر یا بیشتر باشد.
  4. مسئولیت شرکای ضامن به میزان کل بدهی‌های شرکت است و مسئولیت شرکا سهامی به میزان مبلغ اسمی سهام هر شریک محدود می‌شود.

شرایط ثبت شرکت مختلط غیر سهامی:

  1. در شرکت مختلط غیر سهامی که از دو گروه شرکای ضامن و با مسئولیت محدود تشکیل می‌شود، حداقل تعداد شرکا باید 2 نفر باشد.
  2. از نظر میزان سرمایه، حداقلی برای تاسیس وجود ندارد.
  3. تعداد اعضای هیات مدیره یا مدیران حداقل می‌تواند یک نفر یا بیشتر باشد.
  4. مسئولیت شرکای ضامن به اندازه کل بدهی‌های شرکت است و مسئولیت شرکای با مسئولیت محدود به میزان سهم‌الشرکه آن‌ها محدود می‌شود.

شرایط ثبت شرکت تعاونی:

  1. حداقل تعداد شرکا در شرکت تعاونی باید 7 نفر باشد.
  2. حداقل تعداد اعضای هیات مدیره یا مدیران شرکت بین 3 تا 7 نفر است.
  3. برای سرمایه در این شرکت، محدودیت حداقلی وجود دارد:

   – برای شرکت تعاونی عام، حداقل سرمایه باید 10 میلیون تومان باشد و حداقل یک سوم این مبلغ باید به منظور ثبت شرکت، در هنگام ثبت شرکت نقدا به حساب شرکت واریز شود.

   – برای شرکت تعاونی خاص، حداقل سرمایه باید یک میلیون تومان باشد و حداقل یک سوم این مبلغ باید به منظور ثبت شرکت، در هنگام ثبت شرکت نقدا به حساب شرکت واریز شود.

این شرایط بر اساس ماده 4 دستورالعمل تشکیل تعاونی‌ها مشخص شده است.

شما کاربر عزیز می توانید برای ثبت شرکت سهامی خاص در سال ۱۴۰۳ | مراحل، مدارک و هزینه ثبت روی لینک بزنید .

چرا شرکت ها دست به تغییر قوانین می زنند؟

تغییرات ثبت شرکت ها معمولا به این دلیل اتفاق می افتد که سعی دارند تا با آسان کردن امور سرمایه گذاران بیشتری را به سمت خود جذب نمایند تا بتوانند به اهدافی که برای توسعه خود در نظر دارند بیش از گذشته نزدیک شوند.

تغییر قوانین در هر شرکتی باید حتما به صورت رسمی بعد از این که مراحل خود را طی کرد به استحضار سهامداران و نهادهای ذیربط مثل سازمان ثبت شرکت ها برسد تا نسبت به نوع ماهیت جدید آنها آگاهی داشته و به تناسب و در خور موقعیت جدیدشان به آنها تسهیلات اعطا نمایند.

تغییر قوانین چه مزیتی برای شرکت ها دارد؟

ثبت تغییرات شرکت ها معمولا برای آنها مزیت هایی دارد که همین موجب می شود تا به این سمت و سو کشیده شوند. معمولا شرکت هایی که محدود هستند به سختی بانک ها حاضر می شوند تا به آنها تسهیلات ارائه بدهند.

اما همین که شرکتی عنوان عام را با خود یدک می کشد برای گرفتن تسهیلات بسیار دستش باز می شود، حتی دولت از این شرکت ها بهتر حمایت می کند تا چرخ های اقتصاد کشور بسیار بهتر از گذشته به چرخش در بیاید.

صفر تا صد ثبت تغییرات شرکت:

برای این که ثبت تغییرات شرکت ها را بتوانید درک کنید ضرورت دارد که با مراحلی که بر روی این تغییرات موثر واقع می شوند یک آشنایی ضمنی پیدا کنید. تغییرات در هیچ شرکتی به خواست یک نفر نمی تواند اتفاق بیفتد مگر این که کلا تمامی سهام در اختیارش باشد.

از آنجایی که اسم شرکت مفهوم مشارکت کردن را با خود به همراه دارد و این نکته را به ذهن متبادر می سازد که افراد زیادی در آن سهیم هستند، به همین منظور ضرورت دارد که در تصمیم گیری های کلان آنها هم بتوانند رای بدهند و مشارکت کنند.

هدف از تغییر مشخص شود:

یکی از بزرگ ترین مسائلی که در ثبت تغییرات شرکت ها اهمیت دارد هدف از تغییر می باشد. اگر هدف در هر کاری از قبل مشخص نباشد اصلا نمی توان فهمید که تغییری که می خواهد صورت بگیرد آیا به نفع آن مجموعه است یا به ضررش تمام می شود.

اگر هدف در هر کاری مشخص باشد تصمیماتی که برای رسیدن به آن هدف اتخاذ می شود بسیار دقیق تر و منطقی تر خواهد بود. یک تصمیم غلط در مسائلی که مربوط به تجارت است می تواند فاجعه به بار بیاورد و یک شرکت را به ورشکستگی برساند.

معمولا برای این که هدف از ثبت تغییرات شرکت مشخص شود یک کار گروه توسط هیئت مدیره تشکیل می شود که در این زمینه تخصص های لازم را دارند و با بررسی همه جانبه مشخص می کنند که چه تغییراتی به نفع شرکت است تا اعمال شوند.

مطالعه بیشتر: نشان تجاری چیست؟ نحوه ثبت علامت تجاری

ثبت تغییرات شرکت
ثبت تغییرات شرکت

موضوع با هیئت مدیره مطرح می شود:

هر کاری اگر قرار باشد در شرکت به مرحله عملیاتی برسد باید با مدیر یا هیئت مدیره هماهنگی های لازم صورت بگیرد. در واقع اینها هستند که مجوز برای ثبت تغییرات شرکت را باید در نهایت صادر کنند و هیچ تغییری بدون دستور آنها ممکن نخواهد بود.

معمولا هر موضوع کلانی که مربوط به شرکت است مدیران با مشاوره گرفتن از کارشناسان به این نتیجه میرسند که اعمال کردن آنها آیا به صلاح است یا نیست. هیچ ثبت تغییرات شرکت بدون دستور مستقیم آنها اتفاق نخواهد افتاد، در واقع آنها تصمیم گیرنده نهایی هستند.

بررسی تغییرات مورد نظر توسط کارشناسان:

هر موضوعی نیاز به بررسی دارد به خصوص اگر مربوط به ثبت تغییرات شرکت ها باشد. در واقع این کارشناسان هستند که با صفر تا صد چنین موضوعاتی آشنایی دارند و می توانند نظرات کارشناسی خود را ارائه نمایند تا تغییر به نفع سهامداران تمام شود.

هر ثبت تغییرات شرکت که بدون نظر کارشناسان توسط هیئت مدیره یا سهامدار اتفاق بیفتد ممکن است به نفع شرکت تمام نشود، زیرا تمامی جوانب امر تغییر بسیار بعید به نظر می رسد توسط این افراد مد نظر قرار گرفته باشد، تخصص نداشتن آنها در این زمینه خود بزرگترین گواه بر این امر است.

تغییرات در مجمع سهامداران به رای گیری گذاشته می شود:

در یک شرکت سرمایه گذاران زیادی حضور دارند و شرکت هایی که بسیار دموکراتیک عمل می کنند معمولا قبل از ثبت تغییرات شرکت آن را در میان سهامداران خود به رای می گذارند و بر اساس آن رای هیئت مدیره تصمیم می گیرد که چه تغییری در شرکت حاصل شود.

اگر چه نظر سهام داران نمی تواند زیاد کارشناسی شده باشد ولی باید این موضوع را در نظر گرفت که قطعا فرصت کافی به آنها داده شده است تا در مورد تغییرات تحقیق کنند و سپس تصمیمی را که در آینده آنها اثر دارد با توجه به آن بگیرند.

در صورت تصویب تغییرات به استحضار سازمان ثبت می رسد:

مهم ترین بخشی که برای ثبت تغییرات شرکت وجود دارد به گوش سازمان ثبت رساندن است. در واقع بعد از این که شرکت ثبت، تغییرات را بر اساس قوانین کشوری به رسمیت بشناسد این تغییرات می توانند تاثیرات خود را بهتر نمایان سازند.

به طور مثال تغییر از یک شرکت غیر سهامی به سهامی اتفاق بزرگی است و قطعا این تغییر می تواند بر روی تسهیلاتی که شرکت در آینده از بانک یا دولت خواهد توانست بگیرد اثر بگذارد و تامین بودجه برای توسعه یافتن شرکت راحت تر از گذشته میسر می شود.

در واقع سازمان ثبت است که تغییرات را به رسمیت می شناسد و در کنار به رسمیت شناختن او دیگر نهادها مثل دولت، بانک و سازمان بورس این تغییرات را قبول کرده و حاضر می شوند با شرکت همکاری های سازنده بیشتر در جهت ارتقا و پیشرفتش صورت دهند.

 نشان تجاری چیست؟ نحوه ثبت علامت تجاری

در انتها

همان طور که در مقاله بالا دیدید و دانستید ثبت تغییرات شرکت ها باید ابتدا با اجازه سهام دارن و هیئت مدیره اتفاق بیفتد. بعد از طی مراحل داخلی برای تغییر این اتفاقات یا تغییرات باید به سمع و نظر سازمان ثبت هم برسد تا نسبت به ماهیت فعالیت های آنها آگاهی داشته باشد و وجه قانونی پیدا کند.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت خدمات الکترونیکی حقوقی با سال ها تجربه در زمینه ثبت تغییرات شرکت ها این آمادگی را دارد تا خدمات مشاوره ای اش را به شما تاجران عزیز ارائه نماید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید تا همکارانمان به خوبی راهنمایی تان کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

من محمدحسین فهیمیان هستم،

رسالت و هدف اولیۀ من از تاسیس استارتاپ Legapin، آگاهی بخشی و ترویج فرهنگ حقوقی در جامعه و اقتصاد ایرانی و در وهلۀ بعدی ارائه خدمات حقوقی به شکل نوین و در دسترس و کاربر محور می‌باشد.

مقالات اخیر ما

برای دریافت آخرین اخبار لگاپین با ما در ارتباط باشید.