تلفن : 09204084071

محل کار: میدان ولیعصر

از صفحات اجتماعی ما دیدن کنید:

شرایط سلب حضانت فرزند چیست؟

شرایط سلب حضانت فرزند

سلب حضانت فرزند

زمانی که والدین فرزندی را به دنیا می آورند سرپرستی او با آنها است و تنها در صورتی سلب حضانت فرزند توسط قانون اتفاق خواهد افتاد که بعضی از شرایط موجود در قوانین را دارا نباشند و آن موارد باعث به خطر افتادن سلامت کودک شود.

در تمامی کشورها به خصوص کشور عزیزمان ایران برای دادگاه بسیار اهمیت دارد که یک کودک خردسال در شرایط و بستری قرار بگیرد که برای رشدش مناسب باشد تا در آینده به عنوان فرد مفیدی وارد جامعه شود.

معمولا سلب حضانت فرزند گاهی به خاطر شکایت یکی از والدین از دیگری اتفاق می افتد که از شرایط موجود کودک در اختیار همسر سابق خود هیچ گونه رضایتی ندارند و تمامی تلاش خود را می کنند تا با شکایت بتوانند سرپرستی کودک را بر عهده بگیرند و برای تربیتش بکوشند.

سوای از پدر و مادر گاهی شرایط به گونه ای رقم می خورد که قانون تصمیم می گیرد که از والدین یا یکی از آنها سلب حضانت فرزند نماید. معمولا در این موارد اگر شرایط پدر و مادر را قانون مناسب تشخیص ندهد کودک را برای حفظ سلامتش در اختیار بهزیستی قرار خواهد داد.

در محیطی مثل بهزیستی از این دست موارد که سلب حضانت فرزند شده اند بسیار زیاد است. در صورتی که پدر و مادر بتوانند شرایط را به دست بیاورند در آینده با تشخیص دادگاه این امکان فراهم است که دوباره کودک را پس بگیرند.

اما والدین باید در نظر داشته باشند وقتی که توسط دادگاه اصلح سلب حضانت فرزند شدند و بچه در اختیار سازمان هایی مثل بهزیستی قرار گرفت این امکان وجود دارد که یکی پیدایش شود و سرپرستی کودک را بر عهده بگیرد تا اقدام به بزرگ شدنش بکند.

پرونده هایی که معمولا کار گره خورد و برای سرپرستی کودک به دادگاه رسید بهتر است والدین برای خود یک وکیل خبره اختیار کنند. تجربه نشان داده که در مواردی از این دست یک وکیل کاربلد بسیار به کار خواهد آمد و می تواند گره را با اقدامات مناسب باز کند.

در واقع وکیل ها با ده ها پرونده از این دست مواجه شده اند و به خوبی می دانند که در شرایط پیش آمده باید چه اقداماتی را از نظر قانونی انجام دهند تا والدین گرامی سلب حضانت فرزند نشوند. اگر سلب سرپرستی اتفاق بیفتد برای برگرداندن شرایط باید سختی های بسیاری کشید.

به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که والدین عزیز علاج کار قبل وقوع اتفاق ناگوار کنند. زیرا زمانی که سلب حضانت فرزند اتفاق می افتد یعنی دادگاه تشخیص داده که شایستگی لازم را برای سرپرستی کودک خود ندارید که مشکل بزرگی به حساب می آید.

وقتی چنین اتفاقی بیفتد باید بسیار دوندگی و تلاش کنید تا بتوانید اثبات نمایید که شایستگی و توانایی لازم را برای بر عهده گرفتن سرپرستی دارید که می تواند بسیار زمان بر و طولانی شود، همچنین هزینه های زیادی را بر روی دست تان خواهد گذاشت.

اگر به دنبال یک وکیل خوب کارکشته برای مسائل حقوقی خود هستید شماره وکیل پایه یک دادگستری را ازما بخواهید.

سلب حضانت فرزند یعنی چه؟

ماده 1168 قانون مدنی سرپرستی کودکی را که به دنیا آمده است حق پدر و مادر می داند مگر این که شرایط و بستر لازم را برای رشد کردنش نداشته باشند. در واقع این وظیفه را شرعا حق آنها می داند و تنها زمانی از آنها سلب حضانت می نماید که کودک را به خطر بیندازند.

اصلا خود مفهموم حضانت در لغت به معنی بر عهده گرفتن سرپرستی است و معمولا به صورت پیش فرض این حق مال والدین می باشد مگر این که مشکلاتی داشته باشند که آن وقت دادگاه به مسئله ورود می کند و شرایط رشد کودک و مصلحتش را نظر می گیرد.

شرایط سلب حضانت فرزند:

یک سری موارد وجود دارد که اگر والدین عزیز از نگاه دادگاه دارا نباشند به راحتی هر چه تمام تر سلب حضانت فرزند خواهند شد. این شرایط یا بستر تا آنجایی اهمیت دارد که اگر یک مورد و یا بیشتر از آن به وجود آمده باشد قانون این اختیار را دارد تا اقدامات لازم را انجام دهد.

در واقع هر کدام از این شرایط در صورتی که به وجود آمده باشند در آینده موجب می شوند که یک کودک کاملا نامتعادل بزرگ شود و با تربیت نامناسب وارد اجتماع شود. در واقع سلب حضانت فرزند موجب می شود تا بستر بهتری برای رشد آن کودک فراهم گردد.

شرایط سلب حضانت فرزند

پدر و مادر بر علیه کودک خود خشونت می کنند:

یکی از مهم ترین مواردی که اگر پدر و مادر در قبال کودک خود به کار ببرند قانون به آسانی از آنها نخواهد گذشت و سلب حضانت فرزند را رقم می زند خشونت در قبال کودک است. تجربه نشان داده کودکانی که در محیط خشن رشد می کنند در آینده نه چندان دور خشونت را باز تولید خواهند کرد.

زمانی که کودک در چنین بستری رشد کرده باشد و خشونت را در آینده در جمع هم سن و سال های خود تولید نماید ممکن است اتفاقات بدی را رقم بزند. در واقع همین مسائل است که دادگاه را بر آن می دارد تا سرپرستی والدین را نقض نمایند و اختیار کودک را به بهزیستی بسپارند.

یکی یا هر دوی والدین به مواد مخدر اعتیاد دارند:

اعتیاد یکی از مواردی است که می تواند منجر به سلب حضانت فرزند از والدین شود. تجربه نشان داده است والدینی که اعتیاد دارند نخواهند توانست کودک را به طور کاملا مناسب تربیت نمایند و به عنوان فردی مفید راهی اجتماع کنند. این مورد تا جایی اهمیت دارد که دادگاه در موارد بسیاری والدین را از سرپرستی کودک خود به واسطه نامتعادل بودن محروم کرده است.

والدین از نظر روانی دچار اختلال هستند:

بزرگ ترین مشکلی که اگر والدین داشته باشند می تواند منجر به سلب حضانت فرزند گردد اختلالات اعصاب و روان است. این مورد ممکن است جان کودک را در معرض خطر قرار دهد و دادگاه به هیچ عنوان حاظر نخواهد بود کودک را در چنین بستری برای رشد قرار دهد.

یکی یا هر دوی والدین به فساد شهره هستند:

وقتی صحبت از فساد می کنیم یعنی هر نوعش از فساد جنسی، تکدی گری یا دزدی منظورمان است. هر کدام از اینها که برای دادگاه محرض شود می تواند والدین را سلب حضانت فرزند نماید تا کودک در شرایط بهتری برای رشد قرار بگیرد. تجربه نشان داده کودکی که در چنین محیط هایی رشد کند در آینده خود نیز همان مسیر را ادامه خواهد داد.

والدین از کودک سواستفاده می نمایند:

سو استفاده یک مورد دیگر است که اگر برای دادگاه اثبات شود این اختیار را دارد تا از والدین سلب حضانت فرزند نماید. در واقع این سو استفاده می تواند جنبه های گوناگونی داشته باشد که یکی از آنها استفاده از کودک در فعالیت های اقتصادی است.

کودک در سنین پایین باید به بازیگوشی کردن خود بپردازد و یا در محیط های آموزشی حضور داشته باشد تا در آینده بتواند فرد مفیدی برای اجتماع باشد. کودکی که از سن کم در محیط کار باشد نخواهد توانست در آینده با زخم های روحی که برایش پیش آمده کنار بیاید و به فرد مفیدی تبدیل شود.

مطالعه بیشتر: نحوه گرفتن حضانت فرزند توسط پدر و مادر به چه شکل است؟

در انتها

همان طور که در مقاله بالا دیدید و دانستید سلب حضانت فرزند شرایطی دارد که اگر برای دادگاه صالحه محرز شود اقدامات عملی را جهت حفظ سلامت جسم و روان کودک انجام خواهد داد. این اقدامات موجب خواهند شد تا والدین بدانند که قانون خود را در قبال فرزندی که به دنیا آورده اند مسئول می داند و اجازه ندارند هر طور که دوست دارند اقدام به بزرگ کردنش نمایند.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت خدمات الکترونیکی حقوقی با سال ها تجربه در زمینه مسائل سلب حضانت فرزند این آمادگی را دارد تا بهترین مشاوران و وکلا را در اختیار شما والدین عزیز قرار دهد. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت آخرین اخبار لگاپین با ما در ارتباط باشید.