تلفن : 09204084071

محل کار: میدان ولیعصر

از صفحات اجتماعی ما دیدن کنید:

جدیدترین قوانین ارث از پدر در ایران را بدانید!

قوانین ارث از پدر

مقدمه

هر انسانی بالاخره بعد از سال ها زندگی در دنیا طعم مرگ را میچشد و وارثان به این فکر خواهند افتاد که اموال به جا مانده از او را طبق قواعد و قوانینی که وجود دارد با هم تقسیم کنند تا هیچ کس ناراضی نشود و کار به دادگاه و پاسگاه نرسد.

دانستن جزئیات کافی در مورد قوانین ارث از پدر قطعا کمک خواهد کرد تا اموال به طور کاملا عادلانه ای میان تمامی فرزندان و در صورت نیاز طبقات مختلف تقسیم شود، البته قوانین مربوط به میراثی که وجود دارد از کتاب هایی مثل قرآن و حدیث گرفته شده اند.

کسانی که قوانین مدنی جامعه اسلامی را تدوین کردند به آن منابعی که بالاتر اشاره شد بیشتر نظر داشتند تا مشکلات میان افراد ذی نفع که رابطه سببی و نسبی دارند به نحو بسیار شایسته تری در زمینه ارث از پدر حل شود و هر کس به حقش برسد.

در قانون مدنی دقیقا مشخص شده است که هر کس با توجه به نوع جنسیت و نسبتی که دارد باید چه میزان ارث ببرد، معمولا در اکثر موارد وارثان اصلی، فرزندان متوفی هستند؛ ولی در شرایط خاصی طبقات دیگر نیز ممکن است مشمول دریافت ارث شوند که دانستنش خالی از لطف نیست.

ممکن است فردی که فوت کرده است هیچ فرزندی نداشته باشد در آن صورت اموالش چه باید بشود؟ تمامی این موارد معمولا در قوانین مدنی ارث از پدر پیش بینی شده است تا در صورت پیش آمدن آن احتمال قانون بتواند ذینفعان اصلی را دقیقا مشخص کرده و به حقشان برساند.

اگر به دنبال وکیل پایه یک دادگستری بسیار حرفه ای هستید، حتما روی لینک بزنید.

Laws of inheritance from the father
Laws of inheritance from the father

 

قوانین جدید ارث از پدر در ایران:

* بر اساس قانون مدنی اشخاص مختلفی شامل ارث از پدر می شوند که شامل دو گروه می باشند: دسته اول خویشاوندان نسبی، یعنی خویشاوندانی که مثل پدر و مادر یا فرزندان با متوفی رابطه خونی دارند، دسته دوم خویشاوندان سببی که طریق پیوند ازدواج با متوفی ارتباط پیدا می کنند. مثل زوج یا زوجه متوفی که از شخص فوت شده مقداری که قانون تعیین کرده است ارث خواهند برد.

* همچنین بر اساس قانون، اشخاصی که مشمول ارث از متوفی می شوند در سه طبقه جداگانه دسته بندی می شوند که در صورت وجود افرادی در طبقه بالاتر، دیگرانی که در طبقات بعدی می باشند از دریافت ارث محروم خواهند شد. مهم ترین وراثی که معمولا در طبقه اول هستند شامل والدین و فرزندان هستند که در صورت زنده بودن از فرد متوفی ارث خواهند برد.

* نکته مهم دیگری که در خصوص تقسیم ارث از پدر در میان فرزندان وجود دارد این است که فرزندان فرد متوفی باید جزء فرزندان مشروع و قانونی اش باشند؛ زیرا قوانین صرحا اعلام داشته است در صورت نامشروع بودن فرزند از ارث محروم خواهد شد و هیچ حقی نخواهد داشت.

* همچنین در قانون تقسیم ارث از پدر بسته به اینکه فرزندان دختر یا پسر باشند کیفیت تقسیم ارث متفاوت خواهد بود. ضمنا تقسیم ارث بین فرزندان با توجه به تعداد متفاوت است و معمولا برای جلوگیری از ایجاد اختلاف در تقسیم میراث باید بر اساس قوانین، انحصار وراثت صورت بگیرد تا هیچ گونه اختلافی میان افراد ذی نفع باقی نماند.

قوانین مدنی مربوط به تقسیم ارث از پدر:

بالاتر تا حدودی در مورد قوانین تقسیم ارث از پدر صحت کردیم ولی لازم دانستیم تا اشاره کنیم که هیچ گونه قوانین جدیدی در مورد ارث بردن فرزندان ناتنی و نامشروع در سالیان اخیر به تصویب نرسیده است، همچنین خواهر و برادر ناتنی نیز در این قضیه به هیچ وجه ذینفع نخواهند بود.

بر اساس ماده 907 قانون مدنی، تقسیم ارث از پدر بین فرزندان به این صورت است که اگر فرد متوفی والدینی نداشته اما یک یا چند نفر فرزند داشته باشد اموالش به شیوه زیر تقسیم می گردد: ‌اگر فرزند منحصر به یک طرف باشد؛ خواه پسر، خواه دختر، تمام اموال به او خواهد رسید. ‌اگر فرزندان فرد متوفی متعدد باشد، اگر تمام آنها پسر یا تمام دختر باشند اموال بین آنها مساوی تقسیم می شود.

اگر فرزندان در جنسیت متعدد باشند، بعضی از آنها پسر و بعضی دختر باشند، پسر دو برابر دختر سهم خواهد برد. بدون در نظر گرفتن میزان سهم الارث پدر از فرزند، ارث از پدر به شیوه زیر تقسیم می شود تا هیچ گونه اختلافی بین ذینفعان پیش نیاید.

* در صورتی که فرد متوفی فقط دختر داشته باشد تمام میراث به وی تعلق خواهد گرفت.

* در صورتی که متوفی چند دختر داشته باشد اموال به صورت کاملا مساوی میانشان تقسیم خواهد شد.

* در صورتی که فرد متوفی فقط فرزند پسر داشته باشد تمام اموال به وی تعلق خواهد گرفت

* در صورتی که متوفی چندین پسر داشته باشد، اموال به صورت مساوی میانشان تقسیم خواهد شد.

* اگر اولاد متوفی، تعدادی پسر و تعدادی دختر باشند، سهم پسران دو برابر سهم دختران خواهد بود.

فرمول تقسیم ارث از پدر بین فرزندان:

در قسمت بالا به بخشی از قوانینی که در زمان تقسیم ارث از پدر میان فرزندان توسط دادگاه مورد توجه قرار می گیرد اشاره نمودیم تا اختلافات در میان افراد ذی نفع پیش نیاید و هر کس به حق قانونی خود در این جور موارد دست پیدا کند.

در بسیاری از موارد با این که قوانین کاملا مشخص است با توجه به شرایط موجود سوالاتی پیش می آید و بسیاری از افراد نمی توانند اختلاف خود را حل کنند و مجبور می شوند به مشاور حقوقی یا دادگاه مراجعه کنند تا هر کس به حقوق قانونی اش برسد.

به طور قطع بسیار اهمیت دارد که فرمول تقسیم ارث از پدر را افراد دقیقا بدانند و بتوانند بر اساس آن عمل کنند اما این نکته را نیز باید در نظر گرفت که بسیاری از افراد سواد ندارند و نمیتوانند از این قوانین سر در بیاورند و نیاز است که حتما در این زمینه از مشاور کمک بگیرند.

Laws of inheritance from the father
Laws of inheritance from the father

* همان طور که در بالاتر اشاره کردیم در صورتی که متوفی تنها یک فرزند فارغ از هر جنسیتی داشته باشد ، پس از اینکه میزان ارث زوج یا زوجه فرد متوفی و همچنین سهم پدر و مادرش پرداخت شد بقیه اموال باقی مانده به فرزندش تعلق خواهد گرفت.

بر اساس قانون ارث از پدر در صورتی که فرد متوفی چندین فرزند مختلف داشته باشد، پس از پرداخت سهم الارث افراد ذی نفع دیگر باید طبق فرمول تقسیم سهم الارث میان فرزندان دختر و پسر عمل نمود تا هر کس به چیزی که حق او می باشد برسد.

* همچنین بر اساس فرمول تقسیم ارث از پدر بین فرزندانش، ابتدا باید کلیه اموال شخص متوفی را تقسیم بر تعداد سهامی که به فرزندان متوفی تعلق می گیرد کرد، تا میزان سهم هر یک از فرزندانش را قانون دقیقا مشخص کند تا به اختلافات دامن زده نشود.

بر طبق ماده قانون مدنی در قضیه تقسیم ارث از پدر برای هر فرزند دختر، یک سهم و برای هر فرزند پسر دو سهم در نظر گرفته می شود، بعد از طی این مرحله کل اموال را تقسیم بر تعداد سهام می کنند تا سهم هر فرزند بر اساس جنسیتی که دارد دقیقا مشخص شود.

در متن بالا سعی کردیم تا جایی که امکانش بود توضیحاتی ارائه نماییم بلکه در این زمینه اطلاعات کافی و وافی را در اختیار شما خواننده عزیز و گرامی قرار دهیم تا در صورتی که قصد تقسیم اموال را داشتید بدانید تا به چه صورت عمل کنید تا هیچ گونه مشکل و اختلافی میانتان باقی نماند.

 حتما به مقاله ی سهم ارث زن از شوهر چقدر است؟ شرایط دریافت ارثیه سر بزنید.

در انتها

همان طور که در مقاله بالا دیدید و دانستید موضوع ارث از پدر در قوانین مدنی جمهوری اسلامی ایران دقیقا پیش بینی شده است تا در صورت پیش آمدن هرگونه احتمالی دادگاه بتواند اموال فرد متوفی را به صورت کاملا منصفانه ای میان ذینفعان تقسیم نماید و جلوی اختلافات را بگیرد.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت حقوقی لگاپین با داشتن مشاوران حقوقی خبره در زمینه ارث و میراث آمادگی دارد تا اختلافات میان شما ذینفعان را قبل از رسیدن به دادگاه حل نماید . برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت آخرین اخبار لگاپین با ما در ارتباط باشید.