تلفن : 09204084071

محل کار: میدان ولیعصر

از صفحات اجتماعی ما دیدن کنید:

12 نکته طلایی درباره نحوه تنظیم قرارداد شراکت

12 نکته طلایی درباره نحوه تنظیم قرارداد شراکت

نحوه تنظیم قرارداد شراکت

برای تنظیم قرارداد شراکت بین دو یا چندین نفر نکاتی وجود دارد که رعایت کردنشان باعث می شود تا چنین همکاری های اقتصادی و خدماتی به نحو بسیار بهتر و دقیق تر شکل بگیرد و موجب پیشرفت کردن افراد شود.

همیشه در هر قرارداد نکاتی هست که اگر کسی که دارد می نویسد از آن آگاهی داشته باشد می داند دقیقا باید در ادامه چه بکند که دیگر شرکا هم به این قرارداد که بسته اند پایبند باشند و هر وقت که دلشان خواست زیر آن نزنند.

در واقع یک قرارداد شراکت که بین افراد مختلف منعقد می شود کمک خواهد کرد دقیقا مشخص باشد که در چه راستایی قرار است با همدیگر همکاری نمایند و برای پیشرفت کردن قدم بردارند. در واقع این برگه که بین طرفین امضا می شود آنها را در مسیر صحیح نگه می دارد.

همیشه در هر همکاری ای که با افراد دیگر شکل می گیرد این نگرانی وجود دارد که شاید به قول و قرارهایی که گذاشته اند عمل نکنند. در واقع قرارداد شراکت افراد را مجاب خواهد کرد که به قول و قرارهای خود عمل کنند تا در آینده پای قانون برای رفع اختلاف باز نشود.

نحوه تنظیم قرارداد شراکت

مطالعه بیشتر: منظور از قرارداد عدم رقابت چیست؟

شرکت یعنی چه؟

به جایی اطلاق می شود که دو یا چند نفر به واسطه بستن یک قرارداد با هم دیگر در زمینه خاص و مشخص شده ای مشارکت می کنند تا از این فعالیت های مجاز سود به دست بیاورند.

نکاتی درباره نحوه تنظیم قرارداد شراکت:

تمامی قراردادهایی که بسته می شود باید نکاتی را رعایت نمایند تا ضمانت اجرایی داشته باشند و هر کس هر وقت دلش خواست زیر میز نزند و آن را به هم نریزد.

از چارچوب نظم عمومی خارج نشود:

هر قرارداد شراکت که نوشته می شود باید تابع قواعد و قوانین همان کشوری باشد که محل جغرافیایی شرکت است و نباید قوانین را به نحوی نوشت که قابلیت اجرایی نداشته باشد و بر اساس قواعدی باشد که ممکن است در فلان کشور مورد بهره برداری قرار بگیرد. رعایت کردن قوانین آن کشور باعث می شود تا قرارداد قابلیت اجرا شدن داشته باشد و قانون گذاران مشکلی را برای آن مجموعه به وجود نیاورند.

تاریخ و شماره برای هر قرارداد:

هر قرارداد شراکت که بین هر شخص یا افرادی که قرار است امضا شود باید دارای یک تاریخ مشخص شروع و یک تاریخ پایان همکاری باشد. بودن این تاریخ بر روی برگه موجب می شود تا افراد بدانند که تا چه زمانی باید به قرارهایی که گذاشته اند متعهد بمانند و از چهارچوبی که قول داده اند خارج نشوند تا در مسیر صحیح قرار داشته باشند.

اصطلاحات تخصصی در قرارداد تعریف شود:

معمولا هر قرارداد شراکت که بین افراد امضا می شود موضوعی منحصر به خودش را دارد و در این قراردادها پیش می آید که یک تعداد از اصطلاحات بسیار تخصصی باشند و افراد دیگر نتوانند پی به مفهومش ببرند. معمولا برای این که شک و شبهه ای پیش نیاید این اصطلاحات را مختصر زیر هر برگه یا در انتهای قرارداد توضیح می دهند تا بعدها مشکلی پیش نیاید.

تعیین موضوع قرارداد:

هر قرارداد شراکت قطعا دارای موضع مخصوص به خود است که افرادی که قرار است همکاری کنند از آن اطلاع دارند، برای این که بعدها موضوع همکاری قابل تغییر نبوده یا افراد فراموشش نکنند بهتر است تا به آن در طی قرارداد اشاره شود، در واقع کار از محکم کاری عیب پیدا نمی کند.

نکاتی مشکل ساز و راهکارش گفته شود:

بسیار پیش می آید که یک قرارداد شراکت بسته شود و بعدها بعضی از نکات که در زمان عقدش توجه نشده بود مشکل ساز شود. بهتر است در زمان بستن قرارداد به این نکات یک مختصر اشاره شود و راه هایی گفته شود تا در آینده باعث اختلاف بین افراد نشود.

عنوان و سمت همکاری افراد مشخص شود:

بسیار ضرورت دارد که در هر قرارداد شراکت عنوان و سمت افرادی که دارند مشارکت می کنند به صورت دقیق مشخص باشد. مشخص بودن باعث می شود تا افراد بدانند که دقیقا باید دست به چه کاری بزنند تا در آینده اختلافی بین شرکا پیش نیاید.

تنظیم قرارداد شراکت

نام کسی که قرارداد را ضمانت می کند ذکر شود:

معمولا هر کدام از افرادی که در یک قرارداد شراکت هستند برای ضمانت اعمال و رفتار خود یک ضامن معتبر بازاری معرفی می کنند. در واقع بودن نام این ضامن در برگه قرارداد باعث می شود اگر بعدها این فرد مشکلی به وجود آورد و یا کلاهبرداری کرد بقیه افراد بتوانند یقه ضامنش را بگیرند.

مبلغ مشارکت افراد در برگه قرارداد مشخص باشد:

معمولا در هر برگه قرارداد شراکت مبلغی که افراد باید برای همکاری بپردازند و میزان همکاری شان را باید مشخص کنند تا هر شخص بداند تا چه میزان قرار است با بقیه افراد مشارکت نماید. در واقع دانستن همین نکته ها باعث می شود افراد حد و حدود خود را به خوبی هر چه تمام تر بشناسند و از چهارچوبی که باید رفتار کنند خارج نشوند.

تعهدات هر کدام از طرفین قرارداد نوشته شود:

بسیار اهمیت دارد که در یک قرارداد شراکت میزان تعهداتی که هر فرد قرار است به جا آورد بر روی برگه نوشته شود تا ضمانت اجرایی پیدا کند. باید پذیرفت که بسیاری از انسان ها فراموشکار یا یاغی هستند و به محض این که راهی را ببینند زیر عهدهایی که بسته اند می زنند برای همین بهتر است ثبت شود تا اگر روزی مشکلی پیش آمد بشود اقدامات قانونی انجام داد.

تعداد صفحات قرارداد مشخص شود:

به این نکته توجه کنید که در یک قرارداد شراکت بهتر است که میزان صفحاتش دقیقا مشخص باشد و همچنین هر صفحه به ترتیب شماره گذاری شود. بسیار پیش آمده برگه هایی این ویژگی ها را نداشته اند و افرادی پیدا شده اند که در تعداد آنها دست برده اند و باعث مشکلاتی برای دیگر شرکا شده اند. بهتر است که این نکته رعایت شود تا کسی نتواند به تعداد صفحات قرارداد بیفزاید یا از آنها کم نماید.

اثر انگشت و امضای افراد بسیار اهمیت دارد:

در پایان هر قرارداد شراکت بسیار مهم است که شرکا اثر انگشت و امضای خود را برای ضمانت بیشتر زیرش قرار دهند تا میزان اعتبار آن پیش مراجع قانونی و افراد شریک افزایش پیدا کند. در واقع این ضمانت ها باعث می شود افراد بیشتر حواسشان به چیزی که دارند امضا می نمایند باشد و فکر دور زدن قرارداد خود نیفتند.

شاهد و گواهان قرارداد را ضمانت می نماید:

یکی از مهم ترین چیزهایی که اگر در یک برگه قرارداد شراکت موجود باشد بر میزان اعتبار آن خواهد افزود امضای شاهد یا گواهان است. این افراد که معمولا دو نفر از هر طرف انتخاب می شوند در واقع گواهی می دهند که چنین قراردادی در صحت عقل بین افراد امضا شده است و هیچ گونه بدعهدی ای در آینده دور یا نزدیک توسط شرکا قابل قبول نیست.

خطاهای رایج در تنظیم قرارداد

تنظیم قرارداد شراکت نیازمند دقت و توجه به جزئیات است. در اینجا به برخی از خطاهای رایج در این زمینه اشاره می‌کنیم:

  1. عدم مشخص کردن شرایط مالی: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات عدم تعیین دقیق سهم هر شریک از سرمایه، سود، و زیان است. در قرارداد باید به وضوح بیان شود که هر شریک چه درصدی از سود یا زیان را متقبل خواهد شد.
  2. عدم تعریف دقیق وظایف: اگر وظایف هر شریک به‌طور شفاف تعیین نشود، احتمال بروز سوءتفاهم و درگیری‌ها بسیار بالاست. به‌عنوان مثال، باید مشخص شود که چه کسی مسئول تصمیم‌گیری‌های مالی، مدیریتی یا عملیاتی است.
  3. نادیده گرفتن شرایط فسخ: در قرارداد باید شرایطی که تحت آن امکان فسخ وجود دارد، به‌وضوح مشخص شود. این موضوع می‌تواند شامل مواردی مانند عدم پایبندی به تعهدات، تغییر شرایط مالی، یا عدم توافق بر سر تصمیمات کلیدی باشد.
  4. عدم مشاوره حقوقی: بسیاری از افراد بدون مشاوره با یک وکیل یا مشاور حقوقی اقدام به تنظیم قرارداد می‌کنند. این کار می‌تواند باعث بروز مشکلات قانونی و عدم رعایت نکات حقوقی مهم شود.
  5. عدم ثبت قرارداد: برخی افراد فکر می‌کنند که یک قرارداد غیررسمی و بدون ثبت معتبر است. در حالی که برای جلوگیری از مشکلات حقوقی و اثبات اعتبار قرارداد، ثبت آن در مراجع قانونی ضروری است.
  6. عدم توجه به موارد قانونی و مقررات محلی: هر قرارداد باید با توجه به قوانین و مقررات محلی تنظیم شود. نادیده گرفتن این نکات می‌تواند به بروز مشکلات قانونی منجر شود.
  7. عدم استفاده از زبان روشن و واضح: استفاده از زبان پیچیده و مبهم در قرارداد می‌تواند باعث سوءتفاهم شود. بهتر است از اصطلاحات ساده و روشن استفاده شود.
  8. عدم توافق بر سر شرایط تعدیل: باید شرایطی برای تعدیل قرارداد در آینده تعیین شود، به‌خصوص در شرایطی که بازار یا وضعیت اقتصادی تغییر کند.

 

در انتها

همان طور که در مقاله بالا دیدید و دانستید بستن یک قرارداد شراکت نکات و تبصره هایی دارد که اگر به خوبی رعایت شود موجب دوام بیشتر آن خواهد شد و افراد به خود اجازه نمی دهند هر وقت که دلشان خواست بر خلاف آن عمل کنند.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت خدمات الکترونیکی حقوقی با سال ها تجربه در زمینه منعقد کردن انواع قرارداد، این آمادگی را دارد تا خدماتش را در اختیار شما عزیزان قرار دهد. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

من محمدحسین فهیمیان هستم،

رسالت و هدف اولیۀ من از تاسیس استارتاپ Legapin، آگاهی بخشی و ترویج فرهنگ حقوقی در جامعه و اقتصاد ایرانی و در وهلۀ بعدی ارائه خدمات حقوقی به شکل نوین و در دسترس و کاربر محور می‌باشد.

مقالات اخیر ما

برای دریافت آخرین اخبار لگاپین با ما در ارتباط باشید.