تلفن : 09204084071

محل کار: میدان ولیعصر

از صفحات اجتماعی ما دیدن کنید:

تفاوت رابطه نامشروع با عمل منافی عفت در چیست؟

عمل منافی عفت

بعضی از جرایم مثل رابطه نامشروع و عمل منافی عفت در قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که از نظر معنا بسیار به هم نزدیک هستند و عوام میان آنها تفاوتی قائل نیست و تفاوتشان را با هم دیگر نمی داند.

این جرایم چه رابطه نامشروع باشد یا عمل منافی عفت در نزد قانون گذاران محکوم است و مجازات های مخصوص به خود را با توجه به نوع برایش تعیین کرده اند تا بتوانند اجتماع را از شر فساد سیستماتیک که ممکن دچارش شود حفظ نمایند.

گاهی اوقات بعضی از مصداق های رابطه نامشروع جزو عمل منافی عفت نیز محسوب می شوند، اما به طور کل هر رابطه نامشروعی ممکن است زیر گروه این عمل نباشد و جرم مجزایی محسوب شود که در ادامه قطعا به آنها خواهیم پرداخت.

شاید مجازات هایی که برای رابطه نامشروع و اعمال منافی عفت در نظر گرفته شده است در نظر اول ظالمانه به نظر برسد اما ضرورت دارد این مجازات ها اجرا شود تا جامعه به سمت زشتی و تباهی حرکت نکند و نسبت به این مسائل سست و بی تفاوت نشود.

در ادامه این مقاله برای این که تفاوت بین رابطه نامشروع و عمل منافی عفت را بهتر متوجه شوید، ابتدا هر کدام را به صورت جداگانه برایتان شرح می دهیم و سپس به تفاوت هایی که دارند اشاره می نماییم تا شما خواننده عزیز و گرامی نسبت به آنها آشنایی پیدا کنید.

برای دسترسی به شماره وکیل در تهران حتما روی لینک بزنید.

Indecent act
Indecent act

رابطه نامشروع یعنی چه؟

هر رابطه ای غیر از زنا بین زن و مرد مثل بوسیدن، بغل کردن و غیره پیش بیاید بدون این که هیچ رابطه زوجیتی بین آنها وجود داشته باشد و اصطلاحا دون زنا باشد را قانون جامعه اسلامی رابطه نامشروع محسوب می نماید و برای مرتکبین به این امر مجازات هایی در نظر می گیرد.

ماده 637 قانون مجازات اسلامی صراحتا در مورد رابطه نامشروع گفته است که: هر گاه زن و مرد بین آنها علقه زوجیت نباشد و رابطه آنها منجر به عمل منافی عفتی مانند غیر از زنا از قبیل تقبیل و مضایقه شود به مجازات شلاق تا 99 ضربه و حبس در صورت تشخیص قانون محکوم می شوند.

از نظر شرع مقدس و نظام جمهوری اسلامی اگر زن و مرد محرم نباشند و هر عملی کمتر از زنا، یعنی کمتر از رابطه جنسی به واسطه دخول را انجام دهند، مرتکب جرم رابطه نامشروع دون زنا شده اند و در صورت اثبات جرم مرتکبان این عمل منافی عفت مورد پیگرد قانون قرار می گیرند.

همچنین لازم است بدانید که قانون گذار مصادیق رابطه نامشروع دون را دقیقا مشخص نکرده است و از عبارت “از قبیل” در متن ماده استفاده کرده است که موجب شده تا بعضی قضات با برداشت از این ماده اعمالی مانند در خلوت بودن افراد نامحرم، رد و بدل کردن پیام های جنسی را نیز از مصادیق رابطه نامشروع به حساب بیاورند.

همچنین ماده 221 قانون جرایم اسلامی در مورد رابطه نامشروع زنا بیان می دارد که عبارت است از جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آنها جاری باشد و از موارد وطی به شبه نیز نباشد که در این مورد تبصره هایی نیز وجود دارد.

تبصره یک گفته که جماع با دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در قبل یا دبر زن اتفاق می افتد، سپس در تبصره دو بیان داشته است که هرگاه طرفین یا یکی از آنها بالغ نشده باشد و این عمل اثبات شود فرد نابالغ مجازات نخواهد شد و به اقدامات تربیتی و تامینی طبق قانون محکوم می گردد.

با توجه به مواردی که ذکر شد رابطه نامشروع زنا اگر از نظر قانون منجر به عمل منافی عفت عمومی شود، یعنی آلت تناسلی مرد تا ختنه گاه داخل آلت تناسلی زن یا مقعدش شود، چنین جرمی با توجه به شرایط ممکن است حتی برای مرتکبین اعدام نیز در پی داشته باشد.

برای کسب اطلاعات در حوضه تنظیم قرارداد کلیک کنید .

عمل منافی عفت یعنی چه؟

مصادیق اعمال منافی عفت بسیار گسترده تر از رابطه نامشروع است، قانون مجازات اسلامی صریحا در مورد این جرایم صحبت نکرده است و قضات معمولا عامل جریحه دار شدن اذهان عمومی را در این نوع از جرم در نظر می گیرند و احکام را صادر می نمایند.

عمل منافی عفت را همچنین می توان در حوزه باورها و اعتقادات افراد جامعه نیز دید که بعضی ها نسبت به آنها هتاکی می کنند، معمولا اگر با پخش شدن عکس یا کلیپی این روزها در فضای مجازی موجب بر هم خوردن نظم عمومی شوید قانون نسبت به آنها بی تفاوت نخواهد بود.

هر گونه عمل منافی عفت معمولا برای زن و مرد تا 99 ضربه شلاق به دنبال خواهد داشت، این جرائم معمولا در خلوت رخ می دهند در حالی که هیچ گونه رابطه زوجیتی بین آنها وجود ندارد، زمانی جنبه بر هم خوردن نظم عمومی پیدا می کند که فیلم یا کلیپی از این اتفاق نیز منتشر کنند.

سوای از رابطه نامشروع، جرم هایی مثل راه اندازی سایت های مستهجن، سازماندهی گروه های فساد، روزه خواری و غیره نیز زیر مجموعه عمل منافی عفت محسوب می شوند، قانون برای این که جامعه نسبت به چنین جرایمی بی تفاوت نشود مرتکبین را جریمه می کند تا از آنها پیشگیری شود.

همچنین بی حجاب گشتن خانم ها در انظار عمومی جزو عمل منافی عفت به حساب می آید و طبق قوانین جامعه اسلامی جرم محسوب می شود، ماده 638 قانون مجازات اسلامی آن را زیر مجموعه اخلاق عمومی محسوب می دارد و مرتکبین به این امر را به شلاق، حبس و جریمه نقدی محکوم می نماید.

کسانی که این عمل منافی عفت عمومی را با توجه به قانون 638 مجازات اسلامی انجام داده و مرتکب شوند از ده روز تا دو ماه به حبس محکوم می شوند، همچنین تا 74 ضربه شلاق نیز برایشان حکم داده می شود، معمولا جریمه نقدی از یک میلیون ریال تا ده میلیون ریال بسته به این که چندمین بار این کار را طرف انجام داده است برایش در نظر گرفته می شود.

برای حل مشکلات قانونی، به وکیل پایه یک دادگستری مراجعه کنید.

تفاوت رابطه نامشروع و اعمال منافی عفت
تفاوت رابطه نامشروع و اعمال منافی عفت

مطالعه بیشتر: مشاوره ارثیه رایگان

تفاوت رابطه نامشروع با عمل منافی عفت:

در بالا در مورد هر کدام از این موارد به صورت جداگانه برای شما خواننده عزیز و گرامی توضیحاتی دادیم تا در این قسمت که قصد داریم به تفاوت های آنها اشاره نماییم بهتر بتوانید نکات را درک کنید، تفاوت و فرق این دو جرم به این دلیل است که:

در رابطه نامشروع احتمال این که جرم جنبه عمومی پیدا نکند وجود دارد، به طور مثال رابطه نامشروعی رخ داد و از آن هیچ فیلم یا عکسی در فضای مجازی پخش نشد، این جرم را قانون به عنوان عمل منافی عفت می داند ولی آن را عمومی محسوب نمی کند.

اما در عمل کشف حجاب در جاهای عمومی که یک عمل منافی عفت است دیگر جنبه شخصی ماجرا مد نظر نیست، بلکه با آن به عنوان یک جرم عمومی که می تواند موجب انحراف شدید در اجتماع شود قانون برخورد می کند و مرتکبین را با مجازات شدید تری روبرو می سازد.

با کمک مشاورین ما ، میتوانید ثبت شرکت را آسان و بدون دردسر تجربه کنید .

بنابراین تفاوت عمده میان این دو به جنبه عمومی جرم بر می گردد که قانون معمولا جرمی را که می تواند فساد را به صورت سیستماتیک در اجتماع منتشر سازد مستوجب جریمه بیشتری می داند، اگر چه عمل نامشروع هم جرم کوچکی از نظر قانون نیست و مرتکبین جریمه می شوند.

کسانی که اقدام به راه اندازی خانه فساد یا سایت های مستهجن می نمایند نیز جرمشان جنبه عمومی دارد و اگر اثبات شود که به این صورت دارند تجارت می کنند حکم افساد فی الارض برایشان صادر می شود که ممکن است موجب حبس طولانی مدت یا اعدامشان شود.

بنابراین جنبه عمومی جرم در این جور مسائل اهمیت بسیار بالایی دارد و ممکن است که جریمه های سنگین تری را برای مرتکبین به وجود بیاورد، برای قانون اهمیت دارد که هم افراد خاطی مجازات شوند و هم این که با این جریمه ها پیشگیری به وجود بیاید تا جامعه به چاه فساد فرو نرود.

اگر بنا بر دلایلی پایتان به این جور ماجراها باز شده است و نمی دانید که جرمتان آیا عمل منافی عفت محسوب می شود یا نمی شود بهتر است که از یک وکیل درجه یک در این جور مسائل بهره ببرید تا بتواند شما را از این مهلکه که درونش افتاده اید نجات دهد.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت حقوقی لگاپین با سالها تجربه در زمینه مسائل حقوقی آمادگی دارد تا خدمات مشاوره و وکالتی خود را به شما عزیزان ارائه نماید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت آخرین اخبار لگاپین با ما در ارتباط باشید.